Stadiul
proiectelor de infrastructură mare din Moldova se prezintă 𝗗𝗘𝗭𝗔𝗦𝗧𝗥𝗨𝗢𝗦!
Deși regiunea Moldova beneficiază de:
➡1) finanțare asigurată de peste 3,6
miliarde de euro din PNRR
➡2) existența a 4 coridoare
europene
➡3) includerea investițiilor în
Planul Investițional 2020-2030,
cu toate
acestea, calendarul le care l-am asumat în 2021 în MT și CNAIR este (extrem de)
depășit.
🚦Fac precizarea că se înregistrează întârzieri
pe TOATE proiectele Moldovei! Întârzierile sunt la acest moment și constituie
'abateri' minimale de la calendarele asumate în 2021! În funcție de accelerarea
sau stagnarea demersului, întârzierile se pot modifica! 🚦
𝟭.
𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗣𝗹𝗼𝗶𝗲𝘀̦𝘁𝗶-𝗕𝘂𝘇𝗮̆𝘂 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază proiect:
Licitație de Execuție lansată în iunie 2021.
Stadiu: câștigător desemnat pe lotul 1. Loturile 2 și 3 sunt
contestate.
𝟮. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮
𝗔𝟳
𝗕𝘂𝘇𝗮̆𝘂-𝗙𝗼𝗰𝘀̦𝗮𝗻𝗶 (𝟰 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază
proiect: Licitație de Execuție lansată în ianuarie 2022
Stadiu :
Licitația pentru cele 4 loturi este desuspendată recent dar întârziată.
𝟯.
𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗙𝗼𝗰𝘀̦𝗮𝗻𝗶-𝗕𝗮𝗰𝗮̆𝘂 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază
proiect: Licitație de Execuție nelansată
Stadiu :
Întârziere de minim 4 luni de zile
(SF cu
observații. Calendar de mediu întârziat)
𝟰.
𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟳 𝗕𝗮𝗰𝗮̆𝘂-𝗣𝗮𝘀̦𝗰𝗮𝗻𝗶 (𝟯 𝗹𝗼𝘁𝘂𝗿𝗶)
Fază
proiect: Licitație de Execuție nelansată
Stadiu :
Întârziere de minim 3 luni de zile
(proiectare
neaprobată. Licitație execuție nelansată = Risc PNRR)
𝟱.
𝗗𝗿𝘂𝗺 𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀 𝗣𝗮𝘀̦𝗰𝗮𝗻𝗶-𝗦𝘂𝗰𝗲𝗮𝘃𝗮
Fază
proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru
Stadiu:
Întârziere de minim 6 luni de zile
(studii geotehnice întârziate, procedură de mediu
nedemarată)
𝟲. 𝗗𝗿𝘂𝗺
𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀
𝗦𝘂𝗰𝗲𝗮𝘃𝗮-𝗦𝗶𝗿𝗲𝘁
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru
Stadiu:
Întârziere de minim 8 luni de zile
(studii geotehnice nedemarate, procedură de mediu
nedemarată)
𝟳. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮
𝗔𝟴
𝗨𝗻𝗴𝗵𝗲𝗻𝗶-𝗜𝗮𝘀̦𝗶-𝗧𝗴. 𝗡𝗲𝗮𝗺𝘁̦
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru
Stadiu :
Întârziere de minim 4 luni de zile
(studii
geotehnice întârziate, traseu nestabilit, procedură de mediu nedemarată)
𝟴.
𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟴 𝗧𝗴. 𝗡𝗲𝗮𝗺𝘁̦-𝗧𝗴. 𝗠𝘂𝗿𝗲𝘀̦
Fază
proiect: Studiu de Fezabilitate în avizare
Stadiu:
Întârziere de minim 6 luni de zile
(calendar
de mediu nerespectat)
𝟵.
𝗗𝗿𝘂𝗺 𝗘𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀 𝗧𝗶𝘀̦𝗶𝘁̦𝗮-𝗔𝗹𝗯𝗶𝘁̦𝗮
Fază proiect:
Studiu de Fezabilitate suspendat
Stadiu :
Întârziere de minim 8 luni de zile
(traseu nedefinitivat, strategie MT neconformă cu CNAIR,
campanie teren nedemarată, procedură de mediu nedemarată)
𝟭𝟬. 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮
𝗔𝟭𝟯
𝗕𝗿𝗮𝘀̦𝗼𝘃-𝗕𝗮𝗰𝗮̆𝘂
Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru
Stadiu : Întârziere de minim 4 luni de zile
(studii geotehnice nedemarate, procedură mediu neinițiată)
În concluzie întârzierile sunt de la minim 3 luni (A7
Bacău-Pașcani) până la situația catastrofală de pe drumurile expres
Tișița-Albița și Suceava-Siret unde întârzierile contorizează 8 luni de zile.
Întârzierile, bâlbele administrative și nerespectarea
calendarelor asumate pot conduce la depășirea condiționalităților din PNRR
respectiv 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗶𝗿𝗲𝗮
𝗰𝗲𝗹𝗼𝗿
𝟯𝟳𝟴
𝗱𝗲
𝗸𝗺
𝗱𝗲
𝗱𝗿𝘂𝗺
𝗿𝗮𝗽𝗶𝗱
𝗱𝗶𝗻
𝗔𝟳
𝘀̦𝗶 𝗔𝟴 𝗽𝗮̂𝗻𝗮̆ 𝗶̂𝗻 𝘁𝗿𝗶𝗺𝗲𝘀𝘁𝗿𝘂𝗹
𝗜𝗜
- 𝟮𝟬𝟮𝟲!
Soluțiile de accelerare a reformelor și investițiilor pe
care le propun sunt următoarele:
➡1) cadru strategic: declararea
proiectelor din PNRR - proiecte STRATEGICE, DE INTERES NAȚIONAL ȘI DE SIGURANȚĂ
NAȚIONALĂ. Demersul legislativ poate fi extins la TOATE investițiile din Planul
Investițional 2020-2030
➡2) cadru de implementare:
gestionarea investițiilor la nivel de UIP (Unitate de Implementare a
Proiectelor) la nivel regional. De exemplu : Autostrada A8 să fie gestionată de
la Iași, A7 de la Suceava, A13 de la Bacău și DX Tișița-Albița de la Bârlad.
➡3) cadru operațional: comisiile
de evaluare a ofertelor să fie formate din specialiști cu vastă experiență în
domeniu și să răspundă/să-și asume eventualele contestații valabile și
recunoscute de instanțele de judecată
➡4) cadru judiciar: creare de
complete de judecată dedicate pe infrastructura de transport. Consiliile de soluționare
și Curțile de Apel/judecare să fie formate din specialiști din domeniu cu
expertiză judiciară specifică.
Alte măsuri pentru accelerarea investițiilor implică și:
➡5) flexibilizarea procedurilor
de obținere a avizelor (inclusiv cel de mediu) conform intereselor strategice
ale Statului Român
➡6) ședințe operative săptămânale
cu urmărirea progresului/stagnării/regresului investițiilor
Fără accelerarea investițiilor, regiunea Moldova riscă să
rateze construirea de autostrăzi și drumuri expres până în 2026, respectiv
2030!
#monitorizareproiecte
#a8
#a7
#a13
#dxTișițaAlbița
#dxSuceavaSiret
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu