luni, 2 mai 2022

๐‘๐€๐ƒ๐ˆ๐Ž๐†๐‘๐€๐…๐ˆ๐€ ๐”๐๐”๐ˆ ๐๐€๐‚๐ˆ๐„๐๐“ ๐๐Ž๐‹๐๐€๐•: ๐Œ๐Ž๐‹๐ƒ๐Ž๐•๐€ - ๐Ž ๐‘๐„๐†๐ˆ๐”๐๐„ ๐‚๐” ๐‚๐€๐‘๐„๐๐“̦๐„ ๐†๐‘๐€๐•๐„ ๐ƒ๐„ ๐ˆ๐๐…๐‘๐€๐’๐“๐‘๐”๐‚๐“๐”๐‘๐€̆!

 

Stadiul proiectelor de infrastructurฤƒ mare din Moldova se prezintฤƒ ๐——๐—˜๐—ญ๐—”๐—ฆ๐—ง๐—ฅ๐—จ๐—ข๐—ฆ!




Deศ™i regiunea Moldova beneficiazฤƒ de:

1) finanศ›are asiguratฤƒ de peste 3,6 miliarde de euro din PNRR

2) existenศ›a a 4 coridoare europene

3) includerea investiศ›iilor รฎn Planul Investiศ›ional 2020-2030,

cu toate acestea, calendarul le care l-am asumat รฎn 2021 รฎn MT ศ™i CNAIR este (extrem de) depฤƒศ™it. 

๐ŸšฆFac precizarea cฤƒ se รฎnregistreazฤƒ รฎntรขrzieri pe TOATE proiectele Moldovei! รŽntรขrzierile sunt la acest moment ศ™i constituie 'abateri' minimale de la calendarele asumate รฎn 2021! รŽn funcศ›ie de accelerarea sau stagnarea demersului, รฎntรขrzierile se pot modifica! ๐Ÿšฆ

๐Ÿญ. ๐—”๐˜‚๐˜๐—ผ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—”๐Ÿณ ๐—ฃ๐—น๐—ผ๐—ถ๐—ฒ๐˜€̦๐˜๐—ถ-๐—•๐˜‚๐˜‡๐—ฎ̆๐˜‚ (๐Ÿฏ ๐—น๐—ผ๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ถ)

Fazฤƒ proiect: Licitaศ›ie de Execuศ›ie lansatฤƒ รฎn iunie 2021.

Stadiu: cรขศ™tigฤƒtor desemnat pe lotul 1. Loturile 2 ศ™i 3 sunt contestate.

๐Ÿฎ. ๐—”๐˜‚๐˜๐—ผ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—”๐Ÿณ ๐—•๐˜‚๐˜‡๐—ฎ̆๐˜‚-๐—™๐—ผ๐—ฐ๐˜€̦๐—ฎ๐—ป๐—ถ (๐Ÿฐ ๐—น๐—ผ๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ถ)

Fazฤƒ proiect: Licitaศ›ie de Execuศ›ie lansatฤƒ รฎn ianuarie 2022

Stadiu : Licitaศ›ia pentru cele 4 loturi este desuspendatฤƒ recent dar รฎntรขrziatฤƒ.

๐Ÿฏ. ๐—”๐˜‚๐˜๐—ผ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—”๐Ÿณ ๐—™๐—ผ๐—ฐ๐˜€̦๐—ฎ๐—ป๐—ถ-๐—•๐—ฎ๐—ฐ๐—ฎ̆๐˜‚ (๐Ÿฏ ๐—น๐—ผ๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ถ)

Fazฤƒ proiect: Licitaศ›ie de Execuศ›ie nelansatฤƒ

Stadiu : รŽntรขrziere de minim 4 luni de zile

(SF cu observaศ›ii. Calendar de mediu รฎntรขrziat)

๐Ÿฐ. ๐—”๐˜‚๐˜๐—ผ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—”๐Ÿณ ๐—•๐—ฎ๐—ฐ๐—ฎ̆๐˜‚-๐—ฃ๐—ฎ๐˜€̦๐—ฐ๐—ฎ๐—ป๐—ถ (๐Ÿฏ ๐—น๐—ผ๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ถ)

Fazฤƒ proiect: Licitaศ›ie de Execuศ›ie nelansatฤƒ

Stadiu : รŽntรขrziere de minim 3 luni de zile

(proiectare neaprobatฤƒ. Licitaศ›ie execuศ›ie nelansatฤƒ = Risc PNRR)

๐Ÿฑ. ๐——๐—ฟ๐˜‚๐—บ ๐—˜๐˜…๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐˜€ ๐—ฃ๐—ฎ๐˜€̦๐—ฐ๐—ฎ๐—ป๐—ถ-๐—ฆ๐˜‚๐—ฐ๐—ฒ๐—ฎ๐˜ƒ๐—ฎ

Fazฤƒ proiect: Studiu de Fezabilitate รฎn lucru

Stadiu: รŽntรขrziere de minim 6 luni de zile

(studii geotehnice รฎntรขrziate, procedurฤƒ de mediu nedemaratฤƒ)

๐Ÿฒ. ๐——๐—ฟ๐˜‚๐—บ ๐—˜๐˜…๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐˜€ ๐—ฆ๐˜‚๐—ฐ๐—ฒ๐—ฎ๐˜ƒ๐—ฎ-๐—ฆ๐—ถ๐—ฟ๐—ฒ๐˜

Fazฤƒ proiect: Studiu de Fezabilitate รฎn lucru

Stadiu: รŽntรขrziere de minim 8 luni de zile

(studii geotehnice nedemarate, procedurฤƒ de mediu nedemaratฤƒ)

๐Ÿณ. ๐—”๐˜‚๐˜๐—ผ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—”๐Ÿด ๐—จ๐—ป๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ป๐—ถ-๐—œ๐—ฎ๐˜€̦๐—ถ-๐—ง๐—ด. ๐—ก๐—ฒ๐—ฎ๐—บ๐˜̦

Fazฤƒ proiect: Studiu de Fezabilitate รฎn lucru

Stadiu : รŽntรขrziere de minim 4 luni de zile

(studii geotehnice รฎntรขrziate, traseu nestabilit, procedurฤƒ de mediu nedemaratฤƒ)

๐Ÿด. ๐—”๐˜‚๐˜๐—ผ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—”๐Ÿด ๐—ง๐—ด. ๐—ก๐—ฒ๐—ฎ๐—บ๐˜̦-๐—ง๐—ด. ๐— ๐˜‚๐—ฟ๐—ฒ๐˜€̦

Fazฤƒ proiect: Studiu de Fezabilitate รฎn avizare

Stadiu: รŽntรขrziere de minim 6 luni de zile

(calendar de mediu nerespectat)

๐Ÿต. ๐——๐—ฟ๐˜‚๐—บ ๐—˜๐˜…๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐˜€ ๐—ง๐—ถ๐˜€̦๐—ถ๐˜̦๐—ฎ-๐—”๐—น๐—ฏ๐—ถ๐˜̦๐—ฎ

Fazฤƒ proiect: Studiu de Fezabilitate suspendat

Stadiu : รŽntรขrziere de minim 8 luni de zile

(traseu nedefinitivat, strategie MT neconformฤƒ cu CNAIR,

campanie teren nedemaratฤƒ, procedurฤƒ de mediu nedemaratฤƒ)

๐Ÿญ๐Ÿฌ. ๐—”๐˜‚๐˜๐—ผ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—”๐Ÿญ๐Ÿฏ ๐—•๐—ฟ๐—ฎ๐˜€̦๐—ผ๐˜ƒ-๐—•๐—ฎ๐—ฐ๐—ฎ̆๐˜‚

Fazฤƒ proiect: Studiu de Fezabilitate รฎn lucru

Stadiu : รŽntรขrziere de minim 4 luni de zile

(studii geotehnice nedemarate, procedurฤƒ mediu neiniศ›iatฤƒ)

รŽn concluzie รฎntรขrzierile sunt de la minim 3 luni (A7 Bacฤƒu-Paศ™cani) pรขnฤƒ la situaศ›ia catastrofalฤƒ de pe drumurile expres Tiศ™iศ›a-Albiศ›a ศ™i Suceava-Siret unde รฎntรขrzierile contorizeazฤƒ 8 luni de zile.

รŽntรขrzierile, bรขlbele administrative ศ™i nerespectarea calendarelor asumate pot conduce la depฤƒศ™irea condiศ›ionalitฤƒศ›ilor din PNRR respectiv ๐—ฐ๐—ผ๐—ป๐˜€๐˜๐—ฟ๐˜‚๐—ถ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ ๐—ฐ๐—ฒ๐—น๐—ผ๐—ฟ ๐Ÿฏ๐Ÿณ๐Ÿด ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ธ๐—บ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฟ๐˜‚๐—บ ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฝ๐—ถ๐—ฑ ๐—ฑ๐—ถ๐—ป ๐—”๐Ÿณ ๐˜€̦๐—ถ ๐—”๐Ÿด ๐—ฝ๐—ฎ̂๐—ป๐—ฎ̆ ๐—ถ̂๐—ป ๐˜๐—ฟ๐—ถ๐—บ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ฟ๐˜‚๐—น ๐—œ๐—œ - ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฒ!

Soluศ›iile de accelerare a reformelor ศ™i investiศ›iilor pe care le propun sunt urmฤƒtoarele:

1) cadru strategic: declararea proiectelor din PNRR - proiecte STRATEGICE, DE INTERES NAศšIONAL ศ˜I DE SIGURANศšฤ‚ NAศšIONALฤ‚. Demersul legislativ poate fi extins la TOATE investiศ›iile din Planul Investiศ›ional 2020-2030

2) cadru de implementare: gestionarea investiศ›iilor la nivel de UIP (Unitate de Implementare a Proiectelor) la nivel regional. De exemplu : Autostrada A8 sฤƒ fie gestionatฤƒ de la Iaศ™i, A7 de la Suceava, A13 de la Bacฤƒu ศ™i DX Tiศ™iศ›a-Albiศ›a de la Bรขrlad.

3) cadru operaศ›ional: comisiile de evaluare a ofertelor sฤƒ fie formate din specialiศ™ti cu vastฤƒ experienศ›ฤƒ รฎn domeniu ศ™i sฤƒ rฤƒspundฤƒ/sฤƒ-ศ™i asume eventualele contestaศ›ii valabile ศ™i recunoscute de instanศ›ele de judecatฤƒ

4) cadru judiciar: creare de complete de judecatฤƒ dedicate pe infrastructura de transport. Consiliile de soluศ›ionare ศ™i Curศ›ile de Apel/judecare sฤƒ fie formate din specialiศ™ti din domeniu cu expertizฤƒ judiciarฤƒ specificฤƒ. 

Alte mฤƒsuri pentru accelerarea investiศ›iilor implicฤƒ ศ™i:

5) flexibilizarea procedurilor de obศ›inere a avizelor (inclusiv cel de mediu) conform intereselor strategice ale Statului Romรขn

6) ศ™edinศ›e operative sฤƒptฤƒmรขnale cu urmฤƒrirea progresului/stagnฤƒrii/regresului investiศ›iilor

Fฤƒrฤƒ accelerarea investiศ›iilor, regiunea Moldova riscฤƒ sฤƒ rateze construirea de autostrฤƒzi ศ™i drumuri expres pรขnฤƒ รฎn 2026, respectiv 2030!

#monitorizareproiecte

#a8

#a7

#a13

#dxTiศ™iศ›aAlbiศ›a

#dxSuceavaSiret

Niciun comentariu: