𝐀𝐔𝐓𝐎𝐒𝐓𝐑𝐀̆𝐙𝐈𝐋𝐄 𝐌𝐎𝐋𝐃𝐎𝐕𝐄𝐈,
𝐈̂𝐍𝐂𝐎𝐓𝐑𝐎? 🚦
𝑀𝑜𝑛𝑖𝑡𝑜𝑟𝑖𝑧𝑎𝑟𝑒
𝑝𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑒
𝑑𝑒
𝑖𝑛𝑓𝑟𝑎𝑠𝑡𝑟𝑢𝑐𝑡𝑢𝑟𝑎̆ 𝑖̂𝑛
𝑀𝑜𝑙𝑑𝑜𝑣𝑎
- 𝐸𝑝𝑖𝑠𝑜𝑑𝑢𝑙
09/2022.
𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚
𝐀𝟕
𝐏𝐥𝐨𝐢𝐞𝐬̦𝐭𝐢-𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢
𝑎)
𝑃𝑙𝑜𝑖𝑒𝑠̦𝑡𝑖-𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢 (63,25 𝑘𝑚)
Stadiu:
Licitație de EXECUȚIE lansată
Pe loturile
1 și 3 avem contestații depuse. Pe lotul 2 s-a respins la CNSC contestația și
pe cale de consecință (legală) se poată semna contractul de execuție.
Din păcate,
luna viitoare consemnăm 𝟭 𝗮𝗻 de la lansarea licitației și încă nu avem semnate contractele de
execuție darămite să vedem utilaje în teren!
Momentan nu
pot oferi un orizont de implementare pentru execuția primilor kilometri din
autostrada spre Moldova!
𝑏) 𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢-𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖 (82,44 𝑘𝑚)
Stadiu:
Licitație de EXECUȚIE lansată
Toate cele
4 loturi au fost lansate la licitație.
Pe 𝟬𝟰.𝟬𝟮.𝟮𝟬𝟮𝟮 a fost lansată licitația de
execuție pentru 2 loturi (tronson 1: 4,6 km între Buzău și Vadu Pașii + tronson
4: 10,94 km între Mândrești Munteni/DN 23 – Focșani Nord/DN 2). Termenul limită
de depunere a ofertelor de 𝟬𝟱.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮 a fost anulat. Noul termen este
decalat cu 1 lună, respectiv 𝟭𝟬.𝟬𝟱.𝟮𝟬𝟮𝟮!
Pe 𝟭𝟬.𝟬𝟮.𝟮𝟬𝟮𝟮 a fost lansată licitația de
execuție pentru celelalte 2 loturi mai lungi (tronson 2 de 30,8 km lungime +
tronson 3 de 36,1 km lungime). Termenul limită de depunere a fost modificat din
nou, iar noua dată limită este 𝟭𝟬.𝟬𝟱.𝟮𝟬𝟮𝟮.
Durata
estimativă a contractului de execuție este de 20 luni pentru tronsoanele 1+4,
respectiv de 26 luni pentru tronsoanele 2+3. Valoarea licitației este de 7,26
miliarde de lei (inclusiv TVA).
𝑐) 𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖-𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢 (96,05 𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate + Proiect Tehnic în lucru/avizare. Licitație de EXECUȚIE
nelansată!
SF-ul și
Studiul Geotehnic depuse au primit obișnuitele observații din partea CNAIR.
Observațiile pe studiu geo au fost transmise pe 𝟯𝟬.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮 către proiectant. Proiectantul a
promis că va corecta documentațiile și a solicitat o întâlnire cu CNAIR.
Pe 𝟯𝟭.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮 s-a depus Proiectul Tehnic și s-au
formulat observații din partea CNAIR. Proiectantul a promis că va înainta
PTh-ul revizuit pe 𝟭𝟳.𝟬𝟱.𝟮𝟬𝟮𝟮.
Referitor
la procedura de mediu, din păcate, nu se mai menține preconizarea că la jumătatea
lunii 𝗮𝗽𝗿𝗶𝗹𝗶𝗲 𝟮𝟬𝟮𝟮 se va obține Acordul de Mediu. Noua
promisiune: luna iunie 2022.
După
obținerea Acordului de Mediu, într-o manieră extrem de accelerată se poate
convoca CTE MT, CIALP MDRAP, aproba HG de indicatori tehnico-economici și în
trimestrul III (estimarea inițială - trim II - s-a modificat) al anului 2022 se
poate lansa licitația de execuție. Estimarea inițială a CNAIR pentru luna
aprilie 2022, se va decala pentru luna iulie 2022. Se preconizează un potențial
risc de a depăși condiționalitățile de timp din PNRR. Sper să nu se iasă din
zona de 'confort' a PNRR !
𝑑) 𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢-𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖 (77 𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate + Proiect Tehnic în lucru/avizare. Licitație de EXECUȚIE
nelansată!
Acest
proiect din A7 inclus în PNRR "beneficiază" de noi actualizări. Pe 𝟭𝟭.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮 s-a avizat SF-ul în CTE CNAIR. S-a
obținut Acordul de Mediu pe 𝟬𝟰.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮. Pe 𝟭𝟭.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮 s-a avizat Sf-ul și în CTE MT.
Din păcate
nu s-a respectat termenul de 𝟭𝟭.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮 pentru depunerea Proiectului Tehnic
la CNAIR. S-a decalat pentru data de 𝟮𝟭.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮. Update: promisiune pentru 𝟮𝟲.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮!
S-a decalat
estimarea pentru lansarea licitației de execuție condiționată de pașii
anteriori.
Estimarea
se mută din trimestrul II în 𝘁𝗿𝗶𝗺𝗲𝘀𝘁𝗿𝘂𝗹 𝗜𝗜𝗜 𝟮𝟬𝟮𝟮 pentru lansarea licitației de
execuție a autostrăzii de la Bacău Nord la Pașcani. Cele 3 loturi au termenul
estimat, maximal, de execuție de 30 luni.
𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚/𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐀𝟕/𝐃𝐗 𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢-𝐒𝐮𝐜𝐞𝐚𝐯𝐚-𝐒𝐢𝐫𝐞𝐭 (𝟏𝟎𝟏 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic în lucru. Licitație de
EXECUȚIE nelansată!
𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖-𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎 și 𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎-𝑆𝑖𝑟𝑒𝑡
Întârzierile
din etapa de campanie geotehnică sunt cronice! Stadiul forajelor este cu mult,
mult sub grafic. Progresul este insignifiant. Se lucrează doar cu 1 foreză pe
Pașcani-Suceava și suntem la un stadiu de execuție a forajelor geotehnice de
doar 52%.
Sunt șanse
să avem încă un subcontractant pe teren (+1 foreză) de săptâmâna viitoare.
Recent s-a
depus Memoriu de Prezentare pentru procedura de mediu în format draft spre
analiză la departamentul de specialitate din CNAIR.
Până nu se
va realiza campania de teren, nu se poate finaliza Studiul de Fezabilitate și
implicit nu se poate estima un calendar pentru obținerea Acordului de Mediu.
Estimarea actuală pentru finalizarea SF pe Pașcani-Suceava este luna 𝗮𝘂𝗴𝘂𝘀𝘁 𝟮𝟬𝟮𝟮.
Pe
subsectorul Suceava-Siret NU SE FOREAZĂ iar campania geotehnică este de doar
13% și nu avem progres anul acesta. Se menține estimează că din 𝟬𝟵.𝟬𝟱.𝟮𝟬𝟮𝟮 va fi 1 foreză pe teren.
Se
estimează predarea SF-ului pe acest subsector în luna 𝗱𝗲𝗰𝗲𝗺𝗯𝗿𝗶𝗲 𝟮𝟬𝟮𝟮.
𝐈𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟖 𝐔𝐧𝐠𝐡𝐞𝐧𝐢-𝐈𝐚𝐬̦𝐢-𝐓𝐠. 𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭.
𝑎) 𝑝𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝑙𝑎 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖 (1,1 𝑘𝑚)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate
Procedura
de obținere a Acordului de Mediu tinde să întârzie. Pentru a 3-a oară avertizez
că se preconizează o potențială nerespectare a calendarului pe care l-am propus
și agreat în 2021 cu APM Iași și CNAIR. Lipsa de corelare între instituțiile
statului român și sincopele de cooperare pot conduce către nerespectarea
calendarului de obținere a Acordului de Mediu în 𝗶𝘂𝗻𝗶𝗲 𝟮𝟬𝟮𝟮.
Update 𝟬𝟱.𝟬𝟱.𝟮𝟬𝟮𝟮: Din păcate, procedura de mediu a
fost întreruptă fiind necesară actualizarea documentației de gospodărire a
apelor și implicit reluarea avizării la ABA Prut-Bârlad
Recent
proiectantul de specialitate a inclus în documentație solicitările INHGA și
sperăm să se reia procedura de mediu.
Calendarul
de obținere a AM în iunie 2022 𝗡𝗨 se va respecta!
Termen
poate fi onorat DOAR dacă toate instituțiile publice implicate vor lucra
pro-activ în interesul maturizării, avizării și SUSȚINERII acestui proiect de
infrastructură rutieră majoră.
Istoric:
Pentru a se obține Acordul de Mediu este nevoie de reconfirmarea avizului de
gospodărirea apelor deși podul este pe același amplasament de ani de zile și
există aviz din 2017 și reconfirmat în 2019!
Ulterior
către finalul anului 2022, 𝗗𝗔𝗖𝗔̆ se va obține Acordul de Mediu și 𝗗𝗔𝗖𝗔̆ se va finaliza Studiul de Fezabilitate (în
timp util), se va putea lansa licitația de Proiectare + Execuție.
𝑏)
𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖-𝐼𝑎𝑠̦𝑖-𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦ (100,14 𝑘𝑚)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Din păcate
suntem în 𝗠𝗔𝗥𝗘 întârziere, cu multe luni, fiind transmis
târziu pe 𝟭𝟱.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮 AMC1 pe sectorul Moțca - Ungheni la
CNAIR. Documentația a fost analizată de Jaspers și s-au emis observații
consistente de 2 ori de care proiectantul trebuie să țină cont. Nu există un
termen asumat pentru acceptare din partea Jaspers pe AMC 1 revizuit. Au avut
loc mai multe discuții cu Jaspers și recent s-a trimis parțial AMC1 - partea de
mediu - către CNAIR. Se preconizează că se va trimite AMC1 în totalitate
săptămâna viitoare.
Campania de teren geotehnică pe sectorul Târgu-Frumos - Podu
Iloaiei are termen estimat jumătatea lunii iunie 2022. Update: se va decala cu
minim 45 zile finalizarea campaniei de teren pe acest sector.
Din păcate am avut dreptate când am afirmat că "Îmi
mențin rezerva că termenul real al acestui proiect este de minim 2 ani și 6
luni (30 luni) si nu doar 25 luni!"
Este evident că termenul de predare – 𝟬𝟳.𝟬𝟱.𝟮𝟬𝟮𝟮
- pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate nu va fi respectat. Cred ca luna
𝗶𝘂𝗹𝗶𝗲
𝟮𝟬𝟮𝟮
este mai fezabilă!
𝑐)
𝑇𝑔.
𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦-𝑇𝑔. 𝑀𝑢𝑟𝑒𝑠̦ (211 𝑘𝑚)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate în avizare. Licitație
de EXECUȚIE nelansată!
Sectorul montan al A8 are 3 secțiuni : secțiunea 1 + 3
incluse în PNRR, secțiunea 2 inclusă în POT.
Procedura de mediu pe sectoarele din PNRR are un ritm de
implementare satisfăcător deoarece problematica de mediu este minimală. Este
unul din motivele pentru care am propus secțiunile Miercurea Nirajului-Tg.
Mureș și Moțca-Leghin spre finanțare în PNRR în 2021. Recent au avut loc
ședințe procedurale la APM-urile din zonă pentru a maturiza Acordul de Mediu.
Studiul geotehnic are o rigoare și calitate corespunzătoare
pe secțiunile incluse în PNRR.
Pe secțiunea 2 - non-PNRR
(Miercurea Nirajului-Leghin) procedurile sunt mai imature, fiind depus doar
Memoriul de prezentare la mediu pe 𝟯𝟬.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮
și recent a avut loc ședința de CAT pentru etapa de încadrare a proiectului.
Conform propriului calendar (https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/10216022187427323)
sper să mă înșel și să avem Acord de Mediu mai devreme de iunie-iulie 2022. Sub
rezerva obținerii Acordului de Mediu în timp util, încă e în grafic estimarea
de iulie 2022 pentru licitația de Proiectare și Execuție a sectoarelor din
PNRR.
𝐈𝐕.
𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚
𝐀𝟏𝟑
𝐁𝐫𝐚𝐬̦𝐨𝐯-𝐁𝐚𝐜𝐚̆𝐮 (𝟏𝟔𝟓 𝐤𝐦)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Update 𝟬𝟱.𝟬𝟱.𝟮𝟬𝟮𝟮:
Nu există niciun un progres notabil față de luna ianuarie 2022. Niciun progres
vis-a-vis de discuțiile cu potențiali prestatori pentru campania geotehnică. Ca
urmare a unui adițional aprobat (extensie de timp de 4 luni), termenul inițial
de finalizare a proiectării autostrăzii A13 prevăzut pentru anul 2023 cu siguranță
va fi depășit. Cu minim 4 luni.
𝐕. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥
𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬
𝐁𝐚𝐜𝐚̆𝐮 - 𝐏𝐢𝐚𝐭𝐫𝐚-𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭̦ (𝟓𝟐 𝐤𝐦)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate
Un proiect cu sincope și întârzieri.
Pe 𝟭𝟳.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮
proiectantul a transmis către CNAIR subcontractantul suplimentar pentru
campania geotehnică. Urmează în curând să fie aprobat subcontractantul și să se
demareze campania de foraje geotehnice.
Pe 𝟭𝟴.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮
a demarat campania geotehnică cu 2 foreze.
Stadiu: 6% din campania de foraje geotehnice. Se va
suplimenta cu încă +1 foreză pentru a accelera forajele.
𝐕𝐈. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥
𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬
𝐅𝐨𝐜𝐬̦𝐚𝐧𝐢-𝐁𝐫𝐚̆𝐢𝐥𝐚 (𝟕𝟔
𝐤𝐦)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate
S-a avizat prin AMC 2 traseul final al drumului expres.
S-a demarat campania de teren, studiile geotehnice fiind
începute. Se lucrează cu 3 foreze. Studiu topo este demarat. S-au obținut de
Certificate de Urbanism de la CJ Vrancea și Brăila.
𝐕𝐈𝐈. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥
𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬
𝐓𝐢𝐬̦𝐢𝐭̦𝐚-𝐀𝐥𝐛𝐢𝐭̦𝐚 (𝟏𝟔𝟎 𝐤𝐦)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate
E nevoie de o discuție în Ministerul Transporturilor cu BEI
+ Jaspers vis-a-vis de strategia, rentabilitatea și calendarul de implementare
a acestui proiect.
Contractual, proiectantul a cerut o extensie de timp de 13
luni și până ce MT nu stabilește și definitivează strategia de
implementare, acest proiect vital pentru
județul Vaslui este suspendat!
Scurt istoric:
Un proiect ce nu s-a bucurat de atenția și mediatizarea
altor proiecte similare deși proiectul reprezintă fostul coridor pan-european
IX!
Am promovat necesitatea și oportunitatea acestui proiect în
perioada 2020-2021 în calitate de consilier onorific + secretar de stat în
Ministerul Transporturilor.
Pentru corecta informare a publicului în Moldova există:
a) 2 coridoare TEN-T principale (Ungheni-Iași-Tg. Neamț-Tg.
Mureș-Sebeș și Giurgiu-București-Ploiești-Focșani-Bacău-Suceava-Siret)
b) 2 coridoare TEN-T secundare (Brașov-Bacău-Sibiu și
Focșani-Tișița-Bârlad-Huși-Albița).
Prin urmare Tișița-Albița are aceleași
"ingrediente" de eligibilitate la finanțare europeană precum
Brașov-Bacău sau Ploiești-Brașov.
!!! Update 05.𝟬5.𝟮𝟬𝟮𝟮
: NU AVEM NICIUN PROGRES în legătură cu acest proiect care se pare va fi
realizat la nivel de drum TransRegio = va fi ÎNGROPAT!
--------------------------------------------------------------------------
Ca o concluzie generală, consider că prin intermediul unui
management riguros, al unei celule de criză dedicate la nivel de CNAIR/MT
pentru proiectele Moldovei/incluse in PNRR și printr-o descentralizare a
proiectelor de infrastructură locală la nivelul administrațiilor locale, se
poate accelera si se pot recupera întârzierile.
Să sperăm că infrastructura de transport din partea de est a României va cunoaște un suport și o susținere adecvate pe termen scurt, mediu și lung!
link pagina facebook : https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu