𝑀𝑜𝑛𝑖𝑡𝑜𝑟𝑖𝑧𝑎𝑟𝑒 𝑝𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑒 𝑑𝑒 𝑖𝑛𝑓𝑟𝑎𝑠𝑡𝑟𝑢𝑐𝑡𝑢𝑟𝑎̆ 𝑖̂𝑛 𝑀𝑜𝑙𝑑𝑜𝑣𝑎 - 𝐸𝑝𝑖𝑠𝑜𝑑𝑢𝑙 07/2022.
În data de 𝟬𝟳.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮 a avut loc o nouă ședință la CNAIR
pe proiectele de infrastructură mare din Moldova!
𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟕 𝐏𝐥𝐨𝐢𝐞𝐬̦𝐭𝐢-𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢
𝑎) 𝑃𝑙𝑜𝑖𝑒𝑠̦𝑡𝑖-𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢 (63,25
𝑘𝑚)
Stadiu:
Licitație de EXECUȚIE lansată
Din cele 3
loturi avem desemnați câștigători pe 2 loturi. Din păcate ambele loturi
desemnate sunt contestate la CNSC. Pe lotul 1 s-a amânat (din nou) evaluarea
financiară până pe 𝟬𝟵.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮. Ultimul termen de evaluarea a ofertei era de 𝟭𝟱.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮 însă s-a prelungit cu încă 3
săptămâni.
Momentan nu
pot oferi un orizont de implementare pentru execuția primilor kilometri din
autostrada spre Moldova/A7!
𝑏) 𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢-𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖 (82,44 𝑘𝑚)
Stadiu:
Licitație de EXECUȚIE lansată
Toate cele
4 loturi au fost lansate la licitație.
Pe 𝟬𝟰.𝟬𝟮.𝟮𝟬𝟮𝟮 a fost lansată licitația de
execuție pentru 2 loturi (tronson 1: 4,6 km între Buzău și Vadu Pașii + tronson
4: 10,94 km între Mândrești Munteni/DN 23 – Focșani Nord/DN 2). Termenul limită
de depunere a ofertelor de 𝟬𝟱.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮 a fost anulat. 𝗟𝗶𝗰𝗶𝘁𝗮𝘁̦𝗶𝗮 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝘀𝘂𝘀𝗽𝗲𝗻𝗱𝗮𝘁𝗮̆!
Pe 𝟭𝟬.𝟬𝟮.𝟮𝟬𝟮𝟮 a fost lansată licitația de
execuție pentru celelalte 2 loturi mai lungi (tronson 2 de 30,8 km lungime +
tronson 3 de 36,1 km lungime). Termenul limită de depunere a ofertelor: 𝟭𝟮.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮.
Durata
estimativă a contractului de execuție variază de la 20 luni pentru tronsoanele
1+4, respectiv de 26 luni pentru tronsoanele 2+3. Valoarea licitației este de
7,26 miliarde de lei (inclusiv TVA).
Update 𝟬𝟳.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮 : Nu se mai mențin termenele pentru
2 loturi, licitația fiind suspendată!
𝑐) 𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖-𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢 (96,05
𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate + Proiect Tehnic
SF-ul depus
a primit obișnuitele observații din partea CNAIR. Similar și Studiul
Geotehnic depus are o serie de observații minore din partea CNAIR. Observațiile au fost transmise pe 𝟯𝟬.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮 către proiectant. Proiectantul a
promis că va corecta documentațiile până pe 𝟭𝟯.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮.
Pe 𝟯𝟭.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮 s-a depus
Proiectul Tehnic. Referitor la procedura de mediu recent a avut loc ședința
Comisiei Tehnice în cadrul APM Vrancea și Bacău. Din partea APM Vrancea sunt o
serie de observații. Să sperăm că se menține preconizarea că la jumătatea lunii
𝗮𝗽𝗿𝗶𝗹𝗶𝗲 𝟮𝟬𝟮𝟮
se va obține Acordul de Mediu.
După obținerea Acordului de Mediu, într-o manieră extrem de
accelerată se poate convoca CTE MT, CIALP MDRAP, aproba HG de indicatori
tehnico-economici și în trimestrul III (estimarea inițială - trim II - s-a
modificat) al anului 2022 se poate lansa licitația de execuție. Estimarea inițială a CNAIR pentru
luna aprilie 2022 se va decala pentru luna mai. Termenul (încă!) se menține în
zona de 'confort' a PNRR-ului.
𝑑) 𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢-𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖 (77 𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate + Proiect Tehnic
Cel mai
întârziat proiect din A7 inclus în PNRR "beneficiază" de noi
actualizări. Pe 𝟭𝟭.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮 s-a avizat SF-ul în CTE CNAIR.
Vestea bună
este că s-a obținut Acordul de Mediu pe 𝟬𝟰.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮.
Din păcate
nu se va respecta termenul de 𝟭𝟭.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮 pentru depunerea Proiectului Tehnic la CNAIR.
S-a decalat pentru data de 𝟮𝟭.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮.
S-a decalat
estimarea pentru lansarea licitației de execuție condiționată de pașii
anteriori.
Estimare se
mută din trimestrul II în 𝘁𝗿𝗶𝗺𝗲𝘀𝘁𝗿𝘂𝗹 𝗜𝗜𝗜 𝟮𝟬𝟮𝟮 pentru lansarea licitației de execuție a
autostrăzii de la Bacău Nord la Pașcani. Cele 3 loturi au termenul estimat,
maximal, de execuție de 30 luni.
𝐈𝐈.
𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚/𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐀𝟕/𝐃𝐗
𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢-𝐒𝐮𝐜𝐞𝐚𝐯𝐚-𝐒𝐢𝐫𝐞𝐭 (𝟏𝟎𝟏 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖-𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎 și 𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎-𝑆𝑖𝑟𝑒𝑡
Întârzierile
din etapa de campanie geotehnică sunt cronice! Stadiul forajelor este cu mult,
mult sub grafic. Progresul este insignifiant. Se lucrează doar cu 1 foreză pe
Pașcani-Suceava și suntem la un stadiu de execuție a forajelor geotehnice de
doar 45%. Se estimează că pe 𝟮𝟯.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮 se va depune Memoriu de Prezentare în format
draft spre analiză la departamentul de specialitate din CNAIR.
Până nu se
va realiza campania de teren, nu se poate finaliza Studiul de Fezabilitate și
implicit nu se poate estima un calendar pentru obținerea Acordului de Mediu. Estimarea
actuală pentru finalizarea SF pe Pașcani-Suceava este luna august 2022.
Pe
subsectorul Suceava-Siret NU SE FOREAZĂ iar campania geotehnică este de doar
13% (+1 % față de ședința din 10.03.2022) și nu avem progres anul acesta. Se
estimează predarea SF-ului pe acest subsector în luna decembrie 2022.
𝐈𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟖 𝐔𝐧𝐠𝐡𝐞𝐧𝐢-𝐈𝐚𝐬̦𝐢-𝐓𝐠. 𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭.
𝑎) 𝑝𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝑙𝑎
𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖 (1,1 𝑘𝑚)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate
Procedura
de obținere a Acordului de Mediu tinde să întârzie. Pentru a 2-a oară avertizez
că se preconizează o potențială nerespectare a calendarului pe care l-am propus
și agreat în 2021 cu APM Iași și CNAIR. Lipsa de corelare între instituțiile
statului român și sincopele de cooperare pot conduce către nerespectarea
calendarului de obținere a Acordului de Mediu în 𝗶𝘂𝗻𝗶𝗲 𝟮𝟬𝟮𝟮.
Acest
termen poate fi onorat DOAR dacă toate instituțiile publice implicate vor lucra
pro-activ în interesul maturizării, avizării și SUSȚINERII acestui proiect de
infrastructură rutieră majoră.
Pentru a se
obține Acordul de Mediu este nevoie de reconfirmarea avizului de gospodărirea
apelor deși podul este pe același amplasament de ani de zile și există aviz din
2017 și reconfirmat în 2019!
Ulterior
către finalul anului 2022, dacă se va obține Acordul de Mediu și finaliza
Studiul de Fezabilitate (în timp util), se va putea lansa licitația de
Proiectare + Execuție.
𝑏) 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖-𝐼𝑎𝑠̦𝑖-𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦ (100,14 𝑘𝑚)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Din păcate
suntem în întârziere cu multe luni fiind transmis târziu pe 𝟭𝟱.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮 AMC1 pe sectorul Moțca - Ungheni la
CNAIR. Documentația a fost analizată de Jaspers și s-au emis observații
consistente de care proiectantul trebuie să țină cont. Spre sfârșitul
săptămânii viitoare se estimează transmiterea revizuită a AMC1.
Campania de
teren geotehnică continuă cu doar 2 foreze pe sectorul Târgu-Frumos - Lețcani
cu termen de finalizare luna aprilie 2022.
Din păcate
am avut dreptate când am afirmat că "Îmi mențin rezerva că termenul real
al acestui proiect este de minim 2 ani și 6 luni (30 luni) si nu doar 25
luni!"
Similar îmi
mențin rezerva vis-a-vis de termenul de predare – 𝟬𝟳.𝟬𝟱.𝟮𝟬𝟮𝟮 - pentru finalizarea Studiului de
Fezabilitate. Cred ca luna iunie/iulie 2022 este mai fezabilă! Cu toate
acestea, ritmul de lucru pe campania de teren este unul mult mai bun față de
alte loturi de autostradă din Moldova.
𝑐) 𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦-𝑇𝑔. 𝑀𝑢𝑟𝑒𝑠̦ (211 𝑘𝑚)
Tip Licitație:
Studiu de Fezabilitate
Conform
CNAIR nu avem progres notabil pe sectorul montan al A8.
Revizia 4 a
SF-ului (depusă pe 𝟭𝟰.𝟬𝟮.𝟮𝟬𝟮𝟮) a primit observații din partea CNAIR pe data
de 𝟭𝟬.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮.
Studiul geotehnic are o rigoare și calitate corespunzătoare
pe secțiunile incluse în PNRR.
Studiile geotehnice pe zona inter-capete (Miercurea
Nirajului-Leghin cu secțiunile T1S2, T2S1, T2S2) recent depuse, sunt în analiză
la CNAIR și vor fi agreate într-o manieră care să permită continuarea acestui
proiect.
Din cele 3 secțiuni, secțiunea 1 și secțiunea 3 sunt propuse
din 2021 spre finanțare din PNRR și (oarecum) cele mai avansate. Pe secțiunea 1
s-a emis decizia etapei de încadrare pe 𝟯𝟭.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮 iar pe
secțiunea 3 pe 𝟬𝟲.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮. Se preconizează că spre sfârșitul
lunii aprilie se vor depune documentațiile de mediu. Continuă pașii procedurali
de obținere a Acordului de Mediu.
Pe
secțiunea 2 - non-PNRR (Miercurea
Nirajului-Leghin) procedurile sunt mai întârziate, fiind depus doar Memoriul de
prezentare la mediu pe 𝟯𝟬.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮.
Conform
propriului calendar
(https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/10216022187427323) sper să mă
înșel și să avem Acord de Mediu mai devreme de iunie-iulie 2022. Sub rezerva
obținerii Acordului de Mediu în timp util, încă e în grafic estimarea de iulie
2022 pentru licitația de Proiectare și Execuție a sectoarelor din PNRR.
𝐈𝐕.
𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟏𝟑 𝐁𝐫𝐚𝐬̦𝐨𝐯-𝐁𝐚𝐜𝐚̆𝐮 (𝟏𝟔𝟓 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Update 𝟬𝟳.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮: Nu există niciun un progres
notabil față de luna ianuarie 2022. Niciun progres vis-a-vis de discuțiile cu
potențiali prestatori pentru campania geotehnică. Ca urmare a unui adițional
aprobat (extensie de timp de 4 luni), termenul inițial de finalizare a
proiectării autostrăzii A13 prevăzut pentru anul 2023 cu siguranță va fi
depășit. Cu minim 4 luni.
𝐕. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐁𝐚𝐜𝐚̆𝐮 - 𝐏𝐢𝐚𝐭𝐫𝐚-𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭̦ (𝟓𝟐
𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate
Un proiect
cu sincope și întârzieri.
Pe 𝟭𝟳.𝟬𝟯.𝟮𝟬𝟮𝟮 proiectantul a transmis către CNAIR
subcontractantul suplimentar pentru campania geotehnică. Urmează în curând să
fie aprobat subcontractantul și să se demareze campania de foraje geotehnice.
La
jumătatea lunii aprilie se preconizează depunerea Memoriului de Prezentare
pentru procedurile de mediu.
𝐕𝐈. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐅𝐨𝐜𝐬̦𝐚𝐧𝐢-𝐁𝐫𝐚̆𝐢𝐥𝐚 (𝟕𝟔 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate
S-a avizat
prin AMC 2 traseul final al drumului expres.
S-a demarat
campania de teren, studiile geotehnice fiind începute. În același timp s-a
depus documentația pentru obținerea de Certificate de Urbanism.
𝐕𝐈𝐈. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐓𝐢𝐬̦𝐢𝐭̦𝐚-𝐀𝐥𝐛𝐢𝐭̦𝐚 (𝟏𝟔𝟎 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate
E nevoie de
o discuție în Ministerul Transporturilor cu BEI + Jaspers vis-a-vis de
strategia, rentabilitatea și calendarul de implementare a acestui proiect.
Contractual,
proiectantul a cerut o extensie de timp de 13 luni și până ce MT nu stabilește
și definitivează strategia de implementare,
acest proiect vital pentru județul Vaslui este suspendat!
Scurt
istoric:
Un proiect
ce nu s-a bucurat de atenția și mediatizarea altor proiecte similare deși
proiectul reprezintă fostul coridor pan-european IX!
Am promovat
necesitatea și oportunitatea acestui proiect în perioada 2020-2021 în calitate
de consilier onorific + secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Pentru
corecta informare a publicului în Moldova există:
a) 2
coridoare TEN-T principale (Ungheni-Iași-Tg. Neamț-Tg. Mureș-Sebeș și
Giurgiu-București-Ploiești-Focșani-Bacău-Suceava-Siret)
b) 2
coridoare TEN-T secundare (Brașov-Bacău-Sibiu și
Focșani-Tișița-Bârlad-Huși-Albița).
Prin urmare
Tișița-Albița are aceleași "ingrediente" de eligibilitate la
finanțare europeană precum Brașov-Bacău sau Ploiești-Brașov.
!!! Update 𝟬𝟴.𝟬𝟰.𝟮𝟬𝟮𝟮 : NU AVEM NICIUN PROGRES în
legătură cu acest proiect care se pare va fi realizat la nivel de drum
TransRegio = va fi ÎNGROPAT!
--------------------------------------------------------------------------
Ca o
concluzie generală, consider că prin intermediul unui management riguros, al
unei celule de criză dedicate la nivel de CNAIR/MT pentru proiectele
Moldovei/incluse in PNRR și printr-o descentralizare a proiectelor de
infrastructură locală la nivelul administrațiilor locale, se poate accelera si
se pot recupera întârzierile.
Să sperăm
că infrastructura de transport din partea de est a României va cunoaște un
suport și o susținere adecvate pe termen scurt, mediu și lung!
#monitorizareproiecteMoldova
#a8
#a7
#a13
#dxTisitaBarladAlbita
#dxFocșaniBrăila
#dxPiatraNeamtBacău
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu