luni, 4 aprilie 2022

AUTOSTRĂZILE MOLDOVEI, ÎNCOTRO? Jurnal de campanie civică. Episodul 06.

 

Monitorizare proiecte de infrastructură în Moldova - Episodul 06/2022.

Astăzi, 24.03.2022, la CNAIR, în format hibrid a avut loc ședința tehnică bilunară pe proiectele de infrastructură mare din Moldova! 



 𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟕 𝐏𝐥𝐨𝐢𝐞𝐬̦𝐭𝐢-𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢

 𝑎) 𝑃𝑙𝑜𝑖𝑒𝑠̦𝑡𝑖-𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢 (63,25 𝑘𝑚)

Stadiu: Licitație de EXECUȚIE lansată

Din cele 3 loturi avem desemnați câștigători pe 2 loturi. Din păcate, avem deja 3 contestații pe lotul 3. Momentan se formulează răspunsuri din partea beneficiarului. Încă nu avem desemnat câștigător pe cel de-al 3-lea lot. Momentan nu pot oferi un orizont de implementare pentru execuția primilor kilometri din A7. 

 𝑏) 𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢-𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖 (82,44 𝑘𝑚)

Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic

Toate cele 4 loturi au fost lansate la licitație.

Pe 04.02.2022 a fost lansată licitația de execuție pentru 2 loturi (tronson 1: 4,6 km între Buzău și Vadu Pașii + tronson 4: 10,94 km între Mândrești Munteni/DN 23 – Focșani Nord/DN 2). Termenul limită de depunere a ofertelor: 05.04.2022.

Pe 10.02.2022 a fost lansată licitația de execuție pentru celelalte 2 loturi mai lungi (tronson 2 de 30,8 km lungime + tronson 3 de 36,1 km lungime). Termenul limită de depunere a ofertelor: 12.04.2022.

Durata estimativă a contractului de execuție variază de la 20 luni pentru tronsoanele 1+4, respectiv de 26 luni pentru tronsoanele 2+3. Valoarea licitației este de 7,26 miliarde de lei (inclusiv TVA).

Update 24.03.2022 : Se mențin termenele!

 𝑐) 𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖-𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢 (96,05 𝑘𝑚)

Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic

SF-ul final a fost depus și este în analiză la CNAIR urmând cât de curând aprobarea lui în CTE-ul companiei. Studiul Geotehnic a fost depus și sunt o serie de observații minore din partea CNAIR. 

Cea mai recentă promisiune este că pe 31.03.2022 se va depune Proiectul Tehnic. Referitor la procedura de mediu se preconizează că la jumătatea lunii aprilie 2022 se va obține Acordul de Mediu. 

După obținerea Acordului de Mediu, într-o manieră extrem de accelerată se poate convoca CTE CNAIR, CTE MT, CIALP MDRAP, aproba HG de indicatori tehnico-economici și în trimestrul III (estimarea inițială - trim II s-a modificat) al anului 2022 se poate lansa licitația de execuție. Estimarea inițială a CNAIR pentru luna aprilie 2022 se va decala pentru luna mai. Termenul (încă!) se menține în zona de 'confort' a PNRR-ului.

 𝑑) 𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢-𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖 (77 𝑘𝑚)

Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic

Cel mai întârziat proiect din A7 inclus în PNRR "beneficiază" de noi actualizări. Pe 11.03.2022 s-a avizat SF-ul în CTE CNAIR. Spre sfârșitul lunii martie se preconizează aprobarea în CTE-ul de la Ministerul Transporturilor. Pe 11.04.2022 este preconizat termenul de depunere a Proiectului Tehnic la CNAIR. 

Procedura de mediu este în lucru și sunt șanse ca pe 10.04.2022 să se obține actul de reglementare pentru acest proiect de infrastructură mare. 

S-a decalat estimarea pentru lansarea licitației de execuție condiționată de pașii anteriori. 

Estimare se mută din trimestrul II în trimestrul III 2022 pentru lansarea licitației de execuție a autostrăzii de la Bacău Nord la Pașcani. Cele 3 loturi au termenul estimat, maximal, de execuție de 30 luni. 

 𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚/𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐀𝟕/𝐃𝐗 𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢-𝐒𝐮𝐜𝐞𝐚𝐯𝐚-𝐒𝐢𝐫𝐞𝐭 (𝟏𝟎𝟏 𝐤𝐦)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic

𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖-𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎 și 𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎-𝑆𝑖𝑟𝑒𝑡

Întârzierile din etapa de campanie geotehnică sunt cronice! Stadiul forajelor este cu mult, mult sub grafic. Progresul este insignifiant. Se lucrează sporadic cu doar 2 foreze. 

Până nu se va realiza campania de teren, nu se poate finaliza Studiul de Fezabilitate și implicit nu se poate estima un calendar pentru obținerea Acordului de Mediu.

CNAIR emite deja penalități pentru fiecare zi de întârziere. Studiile de teren sunt atât de întârziate încât termenele de finalizare a Studiului de Fezabilitate vor fi depășite cu multe luni. Pe subsectorul Suceava-Siret campania geotehnică este de doar 13% (+1 % față de ședința din 10.03.2022) și nu avem progres în ultimele luni. Termenul de predare al SF-ului pentru ambele proiecte a fost depășit.

 𝐈𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟖 𝐔𝐧𝐠𝐡𝐞𝐧𝐢-𝐈𝐚𝐬̦𝐢-𝐓𝐠. 𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭.

 𝑎) 𝑝𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝑙𝑎 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖 (1,1 𝑘𝑚)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate

Procedura de obținere a Acordului de Mediu tinde să întârzie. Pentru prima dată avertizez că se preconizează o potențială nerespectare a calendarului pe care l-am propus și agreat în 2021 cu APM Iași și CNAIR. Lipsa de corelare între instituțiile statului român și sincopele de cooperare pot conduce către nerespectarea calendarului de obținere a Acordului de Mediu în iunie 2022. 

Acest termen poate fi onorat DOAR dacă toate instituțiile publice implicate vor lucra pro-activ în interesul maturizării, avizării și SUSȚINERII acestui proiect de infrastructură rutieră majoră.

Ulterior către finalul anului 2022, dacă se va obține Acordul de Mediu și finaliza Studiul de Fezabilitate (în timp util), se va putea lansa licitația de Proiectare+Execuție.

𝑏) 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖-𝐼𝑎𝑠̦𝑖-𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦ (100,14 𝑘𝑚)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic

Din păcate suntem în întârziere cu circa 150 de zile nefiind încă transmis AMC1 Moțca - Ungheni din partea proiectantului.

S-a depus pe 15.03.2022 AMC1 pe sectorul Moțca - Ungheni la CNAIR și ulterior s-a înaintat la Jaspers pentru analiză. CNAIR nu poate estima când vom avea un răspuns din partea JASPERS. 

Campania de teren geotehnică continuă cu doar 2 foreze pe sectorul Târgu-Frumos - Lețcani cu termen de finalizare începutul lunii aprilie 2022.

Din păcate am avut dreptate când am afirmat că "Îmi mențin rezerva că termenul real al acestui proiect este de minim 2 ani și 6 luni (30 luni) si nu doar 25 luni!"

Sunt rezervat vis-a-vis de termenul de predare – 07.05.2022 - pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate. Cred ca luna iunie 2022 este mai fezabilă! Cu toate acestea, ritmul de lucru pe campania de teren este unul mult mai bun față de alte loturi de autostradă din Moldova.

 𝑐) 𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦-𝑇𝑔. 𝑀𝑢𝑟𝑒𝑠̦ (211 𝑘𝑚)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate

Revizia 4 a SF-ului (depusă pe 14.02.2022) a primit observații din partea CNAIR pe data de 10.03.2022

Studiul geotehnic are o rigoare și calitate corespunzătoare pe secțiunile incluse în PNRR. Studiile geotehnice și pe zona inter-capete (Miercurea Nirajului-Leghin secțiunile T1S2, T2S1, T2S2) recent depuse, sunt în analiză la CNAIR și deja avem (din nou!) observații. 

Din cele 3 secțiuni (secțiunea 1 și secțiunea 3) sunt propuse din 2021 spre finanțare din PNRR și (oarecum) cele mai avansate. Procedurile de mediu sunt în desfășurare urmând pașii administrativi. Pe secțiunea 1 în 30.03.2022 respectiv pe secțiunea 3 în 04.04.2022 urmează a fi emisă decizia etapei de încadrare și continuă pașii de obținere a Acordului de Mediu. 

Pe secțiunea 2 non-PNRR (Miercurea Nirajului-Leghin) se menține estimarea cu privire la  depunerea memoriului de prezentare la mediu pentru 30.03.2022.

Conform propriului calendar (https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/10216022187427323) sper să mă înșel și să avem Acord de Mediu mai devreme de iunie-iulie 2022. Sub rezerva obținerii Acordului de Mediu în timp util, încă e în grafic estimarea de iulie 2022 pentru licitația de Proiectare și Execuție a sectoarelor din PNRR.

 𝐈𝐕. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟏𝟑 𝐁𝐫𝐚𝐬̦𝐨𝐯-𝐁𝐚𝐜𝐚̆𝐮 (𝟏𝟔𝟓 𝐤𝐦)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic

Update 24.03.2022: Nu există niciun un progres notabil față de luna ianuarie 2022. Niciun progres vis-a-vis de discuțiile cu potențiali prestatori pentru campania geotehnică. Ca urmare a unui adițional aprobat (extensie de timp de 4 luni), termenul inițial de finalizare a proiectării autostrăzii A13 prevăzut pentru anul 2023 cu siguranță va fi depășit. Cu minim 4 luni.

 𝐕. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐓𝐢𝐬̦𝐢𝐭̦𝐚-𝐀𝐥𝐛𝐢𝐭̦𝐚 (𝟏𝟔𝟎 𝐤𝐦)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate

E nevoie de o discuție în Ministerul Transporturilor cu BEI + Jaspers vis-a-vis de strategia, rentabilitatea și calendarul de implementare a acestui proiect.

Contractual, proiectantul a cerut o extensie de timp de 13 luni și până ce MT nu stabilește și definitivează strategia de implementare,  acest proiect vital pentru județul Vaslui este suspendat! 

Scurt istoric:

Un proiect ce nu s-a bucurat de atenția și mediatizarea altor proiecte similare deși proiectul reprezintă fostul coridor pan-european IX!

Am promovat necesitatea și oportunitatea acestui proiect în perioada 2020-2021 în calitate de consilier onorific + secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Pentru corecta informare a publicului în Moldova există:

a) 2 coridoare TEN-T principale (Ungheni-Iași-Tg. Neamț-Tg. Mureș-Sebeș și Giurgiu-București-Ploiești-Focșani-Bacău-Suceava-Siret) 

b) 2 coridoare TEN-T secundare (Brașov-Bacău-Sibiu și Focșani-Tișița-Bârlad-Huși-Albița).

Prin urmare Tișița-Albița are aceleași "ingrediente" de eligibilitate pt finanțare europeană precum Brașov-Bacău sau Ploiești-Brașov.

!!! Update 24.03.2022 : NU AVEM NICIUN PROGRES în legătură cu acest proiect care se pare va fi realizat la nivel de drum TransRegio = va fi ÎNGROPAT!

----------------------------------------------------------------

Ca o concluzie generală, consider că prin intermediul unui management riguros, al unei celule de criză dedicate la nivel de CNAIR/MT pentru proiectele Moldovei/incluse in PNRR și printr-o descentralizare a proiectelor de infrastructură locală la nivelul administrațiilor locale, se poate accelera si se pot recupera întârzierile.

Să sperăm că infrastructura de transport din partea de est a României va cunoaște un suport și o susținere adecvate pe termen scurt, mediu și lung!

#monitorizareproiecteMoldova

#a8

#a7

#a13

#dxTisitaBarladAlbita 

Niciun comentariu: