Monitorizare
proiecte de infrastructură în Moldova - Episodul 05/2022.
Astăzi, 10.03.2022,
la CNAIR, în format hibrid a avut loc ședința tehnică bilunară pe proiectele de
infrastructură mare din Moldova!
𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟕 𝐏𝐥𝐨𝐢𝐞𝐬̦𝐭𝐢-𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢
𝑎)
𝑃𝑙𝑜𝑖𝑒𝑠̦𝑡𝑖-𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢 (63,25 𝑘𝑚)
Stadiu: Licitație de EXECUȚIE lansată
Pe lotul 3 Pietroasele-Buzău avem desemnat câștigătorul.
Urmează zilele următoare să avem desemnați câștigători și pe celelalte 2
loturi. În scenariul fără contestații, din luna aprilie/mai 2022 se pot demara
lucrările!
𝑏)
𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢-𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖 (82,44 𝑘𝑚)
Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
Toate cele 4 loturi au fost lansate la licitație.
Pe 04.02.2022 a fost lansată licitația de execuție pentru 2
loturi (tronson 1: 4,6 km între Buzău și Vadu Pașii + tronson 4: 10,94 km între
Mândrești Munteni/DN 23 – Focșani Nord/DN 2). Termenul limită de depunere a
ofertelor: 05.04.2022.
Pe 10.02.2022 a fost lansată licitația de execuție pentru
celelalte 2 loturi mai lungi (tronson 2 de 30,8 km lungime + tronson 3 de 36,1
km lungime). Termenul limită de depunere a ofertelor: 12.04.2022.
Durata estimativă a contractului de execuție variază de la
20 luni pentru tronsoanele 1+4, respectiv de 26 luni pentru tronsoanele 2+3.
Valoarea licitației este de 7,26 miliarde de lei (inclusiv TVA).
Update 10.03.2022 : Se mențin termenele!
𝑐)
𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖-𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢 (96,05 𝑘𝑚)
Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
După ce recent s-a depus Proiectul Tehnic, în ultimele zile
s-a depus o nouă revizie a SF-ului (posibil revizia a 5-a). Pentru a nu se mai
depune versiuni peste versiuni s-a luat decizia ca pe 15.03.2022 să se depună
FINAL Studiul de Fezabilitate și Studiul Geotehnic.
După obținerea Acordului de Mediu, într-o manieră extrem de
accelerată se poate convoca CTE CNAIR, CTE MT, CIALP MDRAP, aproba HG de
indicatori tehnico-economici și în trimestrul II al anului 2022 se poate lansa
licitația de execuție. Estimarea inițială a CNAIR pentru luna aprilie 2022 se
va decala pentru luna mai. Termenul (încă!) se menține în zona de 'confort' a
PNRR-ului.
𝑑)
𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢-𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖 (77 𝑘𝑚)
Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
Cel mai întârziat proiect din A7 inclus în PNRR
"beneficiază" de noi actualizări. Avem SF depus și redepusă
documentația de mediu (revizuită). Pe
11.03.2022 se analizează în CTE CNAIR SF-ul.
Se menține estimarea de trimestrul II/III 2022 pentru
lansarea licitației de execuție a autostrăzii de la Bacău Nord la Pașcani. Cele
3 loturi au termenul estimat de execuție de 30 luni. Cu o matematică simplă și
pe experiențele anterioare de licitații (întârziate!) există riscul real ca
execuția ultimului lot din A7 să nu se încadreze integral în PNRR.
𝐈𝐈.
𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚/𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥
𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬
𝐀𝟕/𝐃𝐗
𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢-𝐒𝐮𝐜𝐞𝐚𝐯𝐚-𝐒𝐢𝐫𝐞𝐭
(𝟏𝟎𝟏
𝐤𝐦)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖-𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎
și 𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎-𝑆𝑖𝑟𝑒𝑡
Etapa de campanie geotehnică are o mobilizare extrem de
scăzută și s-a ajuns la un procent de execuție de 44% (+4% față de ședința
anterioară), cu mult sub procentul asumat conform graficului.
Până nu se va realiza campania de teren, nu se poate
finaliza Studiul de Fezabilitate și implicit nu se poate estima un calendar
pentru obținerea Acordului de Mediu.
CNAIR emite deja penalități pentru fiecare zi de întârziere.
Studiile de teren sunt atât de întârziate încât termenele de finalizare a
Studiului de Fezabilitate vor fi depășite cu multe luni. Pe subsectorul
Suceava-Siret campania geotehnică este de doar 12% și nu avem progres în
ultimele luni. Termenul de predare al SF-ului pentru ambele proiecte a fost
depășit.
𝐈𝐈𝐈.
𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚
𝐀𝟖
𝐔𝐧𝐠𝐡𝐞𝐧𝐢-𝐈𝐚𝐬̦𝐢-𝐓𝐠. 𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭.
𝑎)
𝑝𝑜𝑑𝑢𝑙
𝑑𝑒
𝑙𝑎
𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖
(1,1 𝑘𝑚)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate
Procedura de obținere a Acordului de Mediu continuă.
Trimestrul III al anului 2022 este termenul estimat pentru
obținerea Acordului de Mediu. Acest termen poate fi onorat DOAR dacă toate
instituțiile publice implicate vor lucra pro-activ în interesul maturizării,
avizării și SUSȚINERII acestui proiect de infrastructură rutieră majoră.
Ulterior către finalul anului 2022, dacă se va obține
Acordul de Mediu și finaliza Studiul de Fezabilitate, se va putea lansa
licitația de Proiectare+Execuție.
𝑏) 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖-𝐼𝑎𝑠̦𝑖-𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦ (100,14 𝑘𝑚)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Analiza Multicriterială 1 (AMC1) prin care se stabilesc
alternativele de traseu a fost revizuită după observațiile Jaspers emise încă
de anul trecut. Suntem în întârziere cu
circa 150 de zile nefiind încă transmis AMC1 Moțca - Ungheni din partea
proiectantului.
AMC1 revizuit pe sectorul Moțca - Podu Iloaiei a fost depus
târziu pe 14.02.2022 și înaintat la Jaspers pe 15.02.2022. Încă nu s-a primit
un răspuns de la Jaspers. Se estimează că vom avea un răspuns săptămâna
viitoare.
Campania de teren geotehnică continuă cu 3 foreze pe
sectorul Târgu-Frumos - Lețcani cu termen de finalizare începutul lunii aprilie
2022.
Din păcate am avut dreptate când am afirmat că "Îmi
mențin rezerva că termenul real al acestui proiect este de minim 2 ani și 6
luni (30 luni) si nu doar 25 luni!"
Sunt rezervat vis-a-vis de termenul de 12 luni – aprilie
2022 - pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate. Cred ca luna iunie 2022
este mai fezabilă! Cu toate acestea, ritmul de lucru pe campania de teren este
unul mult mai bun față de alte loturi de autostradă din Moldova.
𝑐)
𝑇𝑔.
𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦-𝑇𝑔. 𝑀𝑢𝑟𝑒𝑠̦ (211 𝑘𝑚)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate
Revizia 4 a SF-ului (depusă pe 14.02.2022) necesită mici
actualizări.
Studiul geotehnic are o rigoare și calitate corespunzătoare
pe secțiunile incluse în PNRR. Studiile geotehnice și pe zona inter-capete
(Miercurea Nirajului-Leghin secțiunile T1S2, T2S1, T2S2) recent depuse sunt în
analiză. Studiul geotehnic pe secțiunea T1S2 a fost aprobat.
Procedurile de mediu pe capete sunt (re)demarate prin
(re)depunerea documentației actualizate la APM-urile din teritoriu precum și la
ANPM (delegare de atribuții de la APM Neamț).
În funcție de finalitatea unui protocol între
Administrațiile Bazinale de Apă din zonă și CNAIR, implicit calendarul poate suferi
corecții de timp. Se estimează depunerea memoriului de prezentare la mediu
pentru sectoarele non-PNRR (Miercurea Nirajului-Leghin) pe 30.03.2022.
Conform propriului calendar
(https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/10216022187427323) sper să mă
înșel și să avem Acord de Mediu mai devreme de iunie-iulie 2022. Sub rezerva
obținerii Acordului de Mediu în timp util, încă e în grafic estimarea de iulie
2022 pentru licitația de Proiectare și Execuție a sectoarelor din PNRR.
𝐈𝐕.
𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚
𝐀𝟏𝟑
𝐁𝐫𝐚𝐬̦𝐨𝐯-𝐁𝐚𝐜𝐚̆𝐮 (𝟏𝟔𝟓 𝐤𝐦)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Update 10.03.2022: Nu există niciun un progres notabil față
de ședința anterioară. Încă se poartă discuții cu potențiali prestatori pentru
campania geotehnică. Ca urmare a unui adițional aprobat (extensie de timp de 4
luni), termenul inițial de finalizare a proiectării autostrăzii A13 prevăzut
pentru anul 2023 cu siguranță va fi depășit. Cu minim 4 luni.
𝐕.
𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥
𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬
𝐓𝐢𝐬̦𝐢𝐭̦𝐚-𝐀𝐥𝐛𝐢𝐭̦𝐚 (𝟏𝟔𝟎 𝐤𝐦)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate
E nevoie de o discuție în Ministerul Transporturilor cu BEI
+ Jaspers vis-a-vis de strategia, rentabilitatea și calendarul de implementare
a acestui proiect.
Contractual, proiectantul a cerut o extensie de timp de 13
luni și până ce MT nu stabilește și definitivează strategia de
implementare, acest proiect vital pentru
județul Vaslui este suspendat!
Scurt istoric:
Un proiect ce nu s-a bucurat de atenția și mediatizarea
altor proiecte similare deși proiectul reprezintă fostul coridor pan-european
IX!
Am promovat necesitatea și oportunitatea acestui proiect în
perioada 2020-2021 în calitate de consilier onorific + secretar de stat în
Ministerul Transporturilor.
Pentru corecta informare a publicului în Moldova există:
a) 2 coridoare TEN-T principale (Ungheni-Iași-Tg. Neamț-Tg.
Mureș-Sebeș și Giurgiu-București-Ploiești-Focșani-Bacău-Suceava-Siret)
b) 2 coridoare TEN-T secundare (Brașov-Bacău-Sibiu și
Focșani-Tișița-Bârlad-Huși-Albița).
Prin urmare Tișița-Albița are aceleași
"ingrediente" de eligibilitate pt finanțare europeană precum
Brașov-Bacău sau Ploiești-Brașov.
NU AVEM NICIUN PROGRES în legătură cu acest proiect care se
pare va fi realizat la nivel de drum TransRegio = va fi ÎNGROPAT!
----------------------------------------------------------------
Ca o concluzie generală, consider că prin intermediul unui
management riguros, al unei celule de criză dedicate la nivel de CNAIR/MT
pentru proiectele Moldovei/incluse in PNRR și printr-o descentralizare a
proiectelor de infrastructură locală la nivelul administrațiilor locale, se
poate accelera si se pot recupera întârzierile.
Să sperăm că infrastructura de transport din partea de est a
României va cunoaște un suport și o susținere adecvate pe termen scurt, mediu
și lung!
#monitorizareproiecteMoldova
#a8
#a7
#a13
#dxTisitaBarladAlbita
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu