🚦𝐀𝐔𝐓𝐎𝐒𝐓𝐑𝐀̆𝐙𝐈𝐋𝐄 𝐌𝐎𝐋𝐃𝐎𝐕𝐄𝐈,
𝐈̂𝐍𝐂𝐎𝐓𝐑𝐎? 🚦
Monitorizare proiecte de infrastructură în Moldova -
Episodul 04/2022.
Ședință
tehnică pe proiectele de infrastructură mare din Moldova!
Astăzi,
24.02.2022, la CNAIR, în format hibrid a avut loc ședința bilunară la care
participă proiectanții, CNAIR, membrii societății civile și diverși
politicieni.
𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟕 𝐏𝐥𝐨𝐢𝐞𝐬̦𝐭𝐢-𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢
𝑎) 𝑃𝑙𝑜𝑖𝑒𝑠̦𝑡𝑖-𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢 (63,25 𝑘𝑚)
Stadiu:
Licitație de EXECUȚIE lansată
Suntem în
etapa de desemnare a câștigătorilor. Asocierile clasate pe primul loc au fost
înștiințate de CNAIR și au fost solicitate documente în această direcție. S-a
prelungit termenul procedural pentru 15.03.2022.
𝑏) 𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢-𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖 (82,44 𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
Toate cele
4 loturi au fost lansate la licitație.
Pe
04.02.2022 a fost lansată licitația de execuție pentru 2 loturi (tronson 1: 4,6
km între Buzău și Vadu Pașii + tronson 4: 10,94 km între Mândrești Munteni/DN
23 – Focșani Nord/DN 2). Termenul limită de depunere a ofertelor: 05.04.2022.
Pe
10.02.2022 a fost lansată licitația de execuție pentru celelalte 2 loturi mai
lungi (tronson 2 de 30,8 km lungime + tronson 3 de 36,1 km lungime). Termenul
limită de depunere a ofertelor: 12.04.2022.
Durata
estimativă a contractului de execuție variază de la 20 luni pentru tronsoanele
1+4, respectiv de 26 luni pentru tronsoanele 2+3. Valoarea licitației este de
7,26 miliarde de lei (inclusiv TVA).
𝑐) 𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖-𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢 (96,05 𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
Recent s-a
depus si Proiectul Tehnic după ce anterior revizia 4 a Studiului de
Fezabilitate necesita completări.
După
obținerea acordului de mediu, într-o manieră extrem de accelerată se poate
convoca CTE CNAIR, CTE MT, CIALP MDRAP, aproba HG de indicatori
tehnico-economici și în trimestrul II al anului 2022 se poate lansa licitația
de execuție. Estimarea inițială a CNAIR pentru luna aprilie 2022 se va decala
pentru luna mai. Termenul (încă!) se menține în zona de 'confort' a PNRR-ului.
𝑑) 𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢-𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖 (77 𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
Cel mai
întârziat proiect din A7 inclus în PNRR "beneficiază" de noi
actualizări. Studiul de Fezabilitate revizia 6 a fost depus.
Pe
21.02.2022 s-a redepus documentația de mediu revizuită. Sunt speranțe ca
săptămâna viitoare să fie convocat Comitetul de Analiză Tehnică din cadrul
celor 3 APM-uri (Bacău, Neamț și Iași) în vederea eliberării deciziei de
emitere a Acordului de Mediu.
Se menține
estimarea de trimestrul II/III 2022 pentru lansarea licitației de execuție a
autostrăzii de la Bacău Nord la Pașcani. Vor fi trei loturi iar termenul
estimat de execuție va fi de 30 luni. Cu o matematică simplă și pe experiențele
anterioare de licitații (întârziate!) există riscul real ca execuția ultimului
lot din A7 să nu se încadreze integral în PNRR.
𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚/𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐀𝟕/𝐃𝐗 𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢-𝐒𝐮𝐜𝐞𝐚𝐯𝐚-𝐒𝐢𝐫𝐞𝐭 (𝟏𝟎𝟏 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖-𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎 și 𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎-𝑆𝑖𝑟𝑒𝑡
Etapa de
campanie geotehnică are o mobilizare extrem de scăzută și s-a ajuns la un
procent de execuție de 40%, cu mult sub procentul asumat conform graficului.
Până nu se
va realiza campania de teren, nu se poate finaliza Studiul de Fezabilitate și
implicit nu se poate estima un calendar pentru obținerea Acordului de Mediu.
CNAIR emite
deja penalități pentru fiecare zi de întârziere. Studiile de teren sunt atât de
întârziate încât termenele de finalizare a Studiului de Fezabilitate vor fi
depășite cu multe luni. Pe subsectorul Suceava-Siret campania geotehnică este
de doar 12% și nu avem progres în ultimele luni. Termenul de predare al SF-ului
pentru ambele proiecte este/era luna februarie 2022.
𝐈𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟖 𝐔𝐧𝐠𝐡𝐞𝐧𝐢-𝐈𝐚𝐬̦𝐢-𝐓𝐠. 𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭.
𝑎) 𝑝𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝑙𝑎 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖 (1,1 𝑘𝑚)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate
Procedura de
obținere a Acordului de Mediu continuă.
Trimestrul III al anului 2022 este termenul estimat pentru
obținerea Acordului de Mediu. Acest termen poate fi onorat DOAR dacă toate
instituțiile publice implicate vor lucra pro-activ în interesul maturizării, avizării
și SUSȚINERII acestui proiect de infrastructură rutieră majoră.
Ulterior către finalul anului 2022, dacă se va obține
Acordul de Mediu și finaliza Studiul de Fezabilitate, se va putea lansa
licitația de Proiectare+Execuție.
𝑏) 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖-𝐼𝑎𝑠̦𝑖-𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦ (100,14 𝑘𝑚)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Analiza Multicriterială 1 (AMC1) prin care se stabilesc
alternativele de traseu a fost revizuită după observațiile Jaspers emise încă
de anul trecut.
Astfel, AMC1 revizuit pe sectorul Moțca - Podu Iloaiei s-a
depus, cu întârziere de 5 luni, la CNAIR pe 14.02.2022. Pe 15.02.2022 a fost
înaintată spre analiză la Jaspers.
Se preconizează că AMC 1 Moțca - Ungheni se va transmite
săptămâna viitoare. Campania de teren geotehnică (investigații și foraje
geotehnice) este estimată a se finaliza până la sfârșitul lunii februarie 2022
pe secțiunea Moțca - Târgu Frumos. Ulterior campania va continua pe sectorul
Târgu-Frumos - Lețcani cu termen de finalizare începutul lunii aprilie 2022.
Din păcate am avut dreptate când am afirmat că "Îmi
mențin rezerva că termenul real al acestui proiect este de minim 2 ani și 6
luni (30 luni) si nu doar 25 luni!"
Sunt rezervat vis-a-vis de termenul de 12 luni – aprilie
2022 - pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate. Cred ca luna iunie 2022
este mai fezabilă! Cu toate acestea, ritmul de lucru pe campania de teren este
unul mult mai bun față de alte loturi de autostradă din Moldova.
𝑐)
𝑇𝑔.
𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦-𝑇𝑔. 𝑀𝑢𝑟𝑒𝑠̦ (211 𝑘𝑚)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate
S-a depus pe 14.02.2022 revizia 4 a Studiului de
Fezabilitate.
Să sperăm că vom avea un răspuns din partea CNAIR vis-a-vis
de calitatea SF mai devreme de 20 zile.
Studiul geotehnic are o rigoare și calitate corespunzătoare
pe secțiunile incluse în PNRR. Recent s-au depus studiile geotehnice și pe zona
inter-capete (Miercurea Nirajului-Leghin secțiunile T1S2, T2S1, T2S2).
Procedurile de mediu pe capete sunt (re)demarate prin
(re)depunerea documentației actualizate la APM-urile din teritoriu precum și la
ANPM (delegare de atribuții de la APM Neamț). Conform propriului calendar
(https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/10216022187427323) sper să mă
înșel și să avem Acord de Mediu mai devreme de iunie-iulie 2022. Sub rezerva
obținerii Acordului de Mediu în timp util, încă e în grafic estimarea de iulie
2022 pentru licitația de Proiectare și Execuție a sectoarelor din PNRR.
𝐈𝐕.
𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚
𝐀𝟏𝟑
𝐁𝐫𝐚𝐬̦𝐨𝐯-𝐁𝐚𝐜𝐚̆𝐮 (𝟏𝟔𝟓 𝐤𝐦)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Nu există un progres notabil față de ședința anterioară.
Încă se poartă discuții cu potențiali prestatori pentru
campania geotehnică. Ca urmare a unui adițional aprobat (extensie de timp de 4
luni), termenul inițial de finalizare a proiectării autostrăzii A13 prevăzut
pentru anul 2023 cu siguranță va fi depășit. Cu minim 4 luni.
𝐕.
𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥
𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬
𝐓𝐢𝐬̦𝐢𝐭̦𝐚-𝐀𝐥𝐛𝐢𝐭̦𝐚 (𝟏𝟔𝟎 𝐤𝐦)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate
În ședința de astăzi nici măcar nu s-a mai reamintit de
acest proiect.
Un proiect ce nu s-a bucurat de atenția și mediatizarea
altor proiecte similare deși proiectul reprezintă fostul coridor pan-european
IX!
Pentru corecta informare a publicului în Moldova există:
a) 2 coridoare TEN-T principale (Ungheni-Iași-Tg. Neamț-Tg.
Mureș-Sebeș și Giurgiu-București-Ploiești-Focșani-Bacău-Suceava-Siret)
b) 2 coridoare TEN-T secundare (Brașov-Bacău-Sibiu și
Focșani-Tișița-Bârlad-Huși-Albița).
Prin urmare Tișița-Albița are aceleași "ingrediente"
de eligibilitate pt finanțare europeană precum Brașov-Bacău sau
Ploiești-Brașov.
NU AVEM NICIUN PROGRES în legătură cu acest proiect care se
pare va fi realizat la nivel de drum TransRegio = va fi ÎNGROPAT!
Adițional prestatorul a cerut o extensie de timp de 13
luni!!!!
----------------------------------------------------------------
Ca o concluzie generală, consider că prin intermediul unui
management riguros, al unei celule de criză dedicate la nivel de CNAIR/MT
pentru proiectele Moldovei/incluse in PNRR și printr-o descentralizare a
proiectelor de infrastructură locală la nivelul administrațiilor locale, se
poate accelera si se pot recupera întârzierile.
Să sperăm că infrastructura de transport din partea de est a României va cunoaște un suport și o susținere adecvate pe termen scurt, mediu și lung!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu