marți, 1 februarie 2022

AUTOSTRĂZILE MOLDOVEI, ÎNCOTRO? Jurnal de campanie civică. Episodul 02.

🚦𝐀𝐔𝐓𝐎𝐒𝐓𝐑𝐀̆𝐙𝐈𝐋𝐄 𝐌𝐎𝐋𝐃𝐎𝐕𝐄𝐈, 𝐈̂𝐍𝐂𝐎𝐓𝐑𝐎? 🚦

Monitorizare proiecte de infrastructură în Moldova - Episodul 02/2022.

Ședință tehnică (de stagnare!?!) pe proiectele de infrastructură mare din Moldova!

Pe 27.01.2022, la CNAIR în format hibrid a avut loc ședința bilunară la care participă proiectanții, CNAIR, membrii societății civile și diverși politicieni.

Proiectele de infrastructură mare din Moldova

 𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟕 𝐏𝐥𝐨𝐢𝐞𝐬̦𝐭𝐢-𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢

 𝑎) 𝑃𝑙𝑜𝑖𝑒𝑠̦𝑡𝑖-𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢 (63,25 𝑘𝑚)

Stadiu: Licitație de EXECUȚIE lansată

În continuare suntem în lunga etapă de evaluare a celor 39 de oferte depuse pentru cele 3 loturi. Se menține ca termen finalul lunii februarie pentru desemnarea câștigătorilor.

 𝑏) 𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢-𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖 (82,44 𝑘𝑚)

Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic

Studiu de Fezabilitate + Studiu geotehnic + Proiect Tehnic + Acord de Mediu finalizate și obținute. Ieri a fost emisă Hotărârea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Din luna februarie (într-un final!) se poate lansa licitația cu cele 4 loturi între Buzău și Focșani. Durata estimativă a contractului de execuție variază de la 20 luni pentru loturile 1 (4,6 km între Buzău și Vadu Pașii) și 4 (10,94 km între Mândrești Munteni/DN 23 – Focșani Nord/DN 2) respectiv de 26 luni pentru loturile 2 și 3, mai lungi. Valoarea licitației este de 7,26 miliarde de lei (inclusiv TVA).

 𝑐) 𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖-𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢 (96,05 𝑘𝑚)

Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic

A 3-a variantă (în termeni tehnici revizia 03) a Studiului de Fezabilitate a fost transmisă la finele anului 2021 și s-au formulat observații. Documentația de mediu corectată și revizuită se depune (în sfârșit!) săptămâna aceasta. Ulterior într-o manieră extrem de accelerată se poate convoca CTE CNAIR, CTE MT, CIALP MDRAP, aproba HG de indicatori tehnico-economici și în trimestrul II al anului 2022 se poate lansa licitația de execuție. Estimarea CNAIR este luna aprilie 2022 pentru cei 96 km de executat de la Focșani la Bacău. Termenul (încă!) se menține.

 𝑑) 𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢-𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖 (77 𝑘𝑚)

Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic

Cel mai întârziat proiect din A7 inclus în PNRR "beneficiază" de noi estimări: Studiul de Fezabilitate revizuit de n ori și Proiectul Tehnic corectat vor fi depuse la CNAIR la jumătatea lunii februarie.

Documentația de mediu reactualizată se va depune săptămâna această după ce a fost demarată în septembrie 2021. În speranța că situația din zona Pildești-Simionești este rezolvată și agențiile de mediu din teritoriu sunt familiarizate cu problematica și specificitățile acestui proiect, Acordul de Mediu ar trebui obținut mult mai rapid. 

Se menține estimarea de trimestrul II/III 2022 pentru lansarea licitației de execuție a autostrăzii de la Bacău Nord la Pașcani. Vor fi trei loturi iar termenul estimat de execuție va fi de 30 luni. Cu o matematică simplă și pe experiențele anterioare de licitații (întârziate!) există riscul ca execuția ultimului lot din A7 să nu se încadreze integral în PNRR.

 𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚/𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐀𝟕/𝐃𝐗 𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢-𝐒𝐮𝐜𝐞𝐚𝐯𝐚-𝐒𝐢𝐫𝐞𝐭 (𝟏𝟎𝟏 𝐤𝐦)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic

𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖-𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎 și 𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎-𝑆𝑖𝑟𝑒𝑡

Etapa de campanie geofizică are o mobilizare extrem de scăzută și lucrurile tind să degenereze. 

Până nu se va rezolva și finaliza campania de teren, nu se poate finaliza Studiul de Fezabilitate și implicit nu se poate estima un calendar pentru obținerea Acordului de Mediu.

CNAIR a emis deja o serie de penalități pentru fiecare zi de întârziere. Studiile de teren sunt atât de întârziate încât termenele de finalizare a Studiului de Fezabilitate vor fi depășite. Pe subsectorul Suceava-Siret sunt 0 (zero!) utilaje în teren pentru campania de forare geotehnică. Termenul de predare al SF-ului pentru ambele proiecte este luna februarie 2022.

 𝐈𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟖 𝐔𝐧𝐠𝐡𝐞𝐧𝐢-𝐈𝐚𝐬̦𝐢-𝐓𝐠. 𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭.

 𝑎) 𝑝𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝑙𝑎 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖 (1,1 𝑘𝑚)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate

Procedura de obținere a Acordului de Mediu continuă.

La finele anului trecut a avut loc dezbaterea publică (la care am participat și eu) pe documentația de mediu. Au fost formulate o serie de observații. Personal am oferit sugestii și recomandări pentru a accelera obținerea Acordului de Mediu.

Trimestrul III al anului 2022 este estimat pentru obținerea Acordului de Mediu. Acest termen poate fi onorat DOAR dacă toate instituțiile publice implicate vor lucra pro-activ în interesul maturizării, avizării și SUSȚINERII acestui proiect de infrastructură rutieră majoră.

Ulterior către finalul anului 2022, dacă se va obține Acordul de Mediu și finaliza Studiul de Fezabilitate, se va putea lansa licitația de Proiectare+Execuție.

𝑏) 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖-𝐼𝑎𝑠̦𝑖-𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦ (100,14 𝑘𝑚)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic

Campania de teren continuă cu studiile geotehnice și topografice. Îmi mențin rezerva că termenul real al acestui proiect este de minim 2 ani și 6 luni (30 luni) si nu doar 25 luni!

Avem o mobilizare bună pentru campania geotehnică fiind prezente 5 utilaje pentru forare pe zona Moțca-Târgu Frumos (peste 70% grad de execuție). În același timp măsurătorile topografice (de detaliu) au fost demarate. Pe sectorul Târgu-Frumos-Lețcani campania de forare a fost oprită în zona Podu Iloaiei până se vor armoniza ”recomandările” Jaspers cu alternativele de traseu propuse din Analiza Multicriterială 1.  Se estimează că până pe 10.02.2022 vom avea AMC1 (Analiza MultiCriterială1) finalizată pe zona Moțca-Podu Iloaiei. Estimez un factor de risc ce poate conduce la o întârziere faptul că Jaspers are o altă optică vis-a-vis de sectorul Lețcani-Ungheni și implicit asupra realității teritoriale și necesităților regionale ale Moldovei.

Sunt rezervat vis-a-vis de termenul de 12 luni – aprilie 2022 pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate. Cu toate acestea, ritmul de lucru este unul mult mai bun față de alte loturi de autostradă din Moldova.

 𝑐) 𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦-𝑇𝑔. 𝑀𝑢𝑟𝑒𝑠̦ (211 𝑘𝑚)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate

Studiul de Fezabilitate depus a primit « clasicele » observații cu care proiectantul de pe acest sector (din păcate!) s-a obișnuit. Se « așteaptă » revizia 04. Studiul geotehnic are o rigoare și calitate corespunzătoare pe secțiunile incluse în PNRR însă pe zona inter-capete (Miercurea Nirajului-Leghin) lasă de dorit.

Procedurile de mediu pe capete sunt (re)demarate prin depunerea documentației actualizate la APM-urile din teritoriu în 19.01.2022. Conform propriului calendar (https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/10216022187427323) sper să mă înșel și să avem Acord de Mediu mai devreme de iunie-iulie 2022. Sub rezervare obținerii Acordului de Mediu în timp util, încă se menține estimarea de iulie 2022 pentru licitația de Proiectare și Execuție a sectoarelor din PNRR.

 𝐈𝐕. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟏𝟑 𝐁𝐫𝐚𝐬̦𝐨𝐯-𝐁𝐚𝐜𝐚̆𝐮 (𝟏𝟔𝟓 𝐤𝐦)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic

Au fost aprobate temele pentru campania de teren din partea beneficiarului. Cu alte cuvinte proiectantul poate demara campania geotehnică și arheologică. Proiectantul (același și/sau în consorțiu ca pe Pașcani-Suceava, Suceava-Siret) caută colaboratori pentru campania geotehnică. Date fiind aceste sincope și întârzieri în implementarea proiectului, proiectantul a cerut și a primit o extensie de timp de 4 luni. Prin urmare termenul inițial de finalizare a proiectării autostrăzii A13 prevăzut pentru anul 2023 cu siguranță va fi depășit (cu minim 4 luni).

 𝐕. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐓𝐢𝐬̦𝐢𝐭̦𝐚-𝐀𝐥𝐛𝐢𝐭̦𝐚 (𝟏𝟔𝟎 𝐤𝐦)

Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate

Un proiect ce nu s-a bucurat de atenția și mediatizarea altor proiecte similare deși proiectul reprezintă fostul coridor pan-european IX!

Pentru corecta informare a publicului în Moldova există:

a) 2 coridoare TEN-T principale (Ungheni-Iași-Tg. Neamț-Tg. Mureș-Sebeș și Giurgiu-București-Ploiești-Focșani-Bacău-Suceava-Siret) 

b) 2 coridoare TEN-T secundare (Brașov-Bacău-Sibiu și Focșani-Tișița-Bârlad-Huși-Albița).

Prin urmare Tișița-Albița are aceleași "ingrediente" de eligibilitate pt finanțare europeană precum Brașov-Bacău sau Ploiești-Brașov.

Nu avem progres notabile în legătură cu acest proiect care se pare va fi realizat la nivel de drum TransRegio = va fi ÎNGROPAT!

Ca o concluzie generală, consider că prin intermediul unui management riguros, al unei celule de criză dedicate la nivel de CNAIR/MT pentru proiectele Moldovei/incluse in PNRR și printr-o descentralizare a proiectelor de infrastructură locală la nivelul administrațiilor locale, se poate accelera si se pot recupera întârzierile.

Să sperăm că infrastructura de transport din partea de est a României va cunoaște un suport și o susținere adecvate pe termen scurt, mediu și lung!

Niciun comentariu: