🚦 𝐀𝐔𝐓𝐎𝐒𝐓𝐑𝐀̆𝐙𝐈𝐋𝐄 𝐌𝐎𝐋𝐃𝐎𝐕𝐄𝐈, 𝐈̂𝐍𝐂𝐎𝐓𝐑𝐎? 🚦
Sedință
tehnică pe proiectele de infrastructură mare din Moldova!
Azi,
13.01.2022, la CNAIR în format hibrid a avut loc ședința bilunară la care
participă proiectanții, CNAIR, membrii societății civile și diverși
politicieni. Anul acesta a participat la ședința de progres și directorul
general al CNAIR precum și președintele CJ Suceava.
𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟕 𝐏𝐥𝐨𝐢𝐞𝐬̦𝐭𝐢-𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢
𝑎) 𝑃𝑙𝑜𝑖𝑒𝑠̦𝑡𝑖-𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢 (63,25
𝑘𝑚)
Stadiu:
Licitație de EXECUȚIE lansată
În
continuare suntem în lunga etapă de evaluare a celor 39 de oferte depuse pentru
cele 3 loturi. Se estimează finalul lunii februarie/începutul lunii martie
pentru desemnarea câștigătorilor.
𝑏) 𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢-𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖 (82,44 𝑘𝑚)
Stadiu: Studiu
de Fezabilitate+Proiect Tehnic
Studiul de
Fezabilitate+Studiu geotehnic sunt predate la CNAIR.
Proiectul
Tehnic a fost recepționat de CNAIR. PE 05.01.2022 s-a obținut în sfârșit
Acordul de Mediu. Se preconizează luna februarie 2022 ca termen pentru lansarea
celor 4 loturi între Buzău și Focșani. Durata estimativă a contractului de
execuție variază de la 20 luni pentru loturile 1 (4,6 km între Buzău și Vadu
Pașii) si 4 (10,94 km între Mândrești Munteni/DN 23 – Focșani Nord/DN 2)
respectiv de 26 luni pentru loturile 2 și 3, mai lungi.
𝑐) 𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖-𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢 (96,05
𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
A 3-a
variantă (în termeni tehnici revizia 03) a Studiului de Fezabilitate a fost
transmisă la finele anului 2021 și s-au formulat observații. Adițional e nevoie
de completarea și revizuirea documentației de mediu preconizată a se finaliza
spre sfârșitul lunii ianuarie. Ulterior într-o manieră extrem de accelerată se
poate convoca CTE CNAIR, CTE MT, CIALP MDRAP, aproba HG de indicatori
tehnico-economici și în trimestrul II al anului 2022 se poate lansa licitația
de execuție. Estimarea CNAIR este luna aprilie 2022 pentru cei 96 km de
executat de la Focșani la Bacău.
𝑑) 𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢-𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖 (77 𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
S-a realizat într-un final studiul hidrogeologic în zona
Pildești-Simionești. Urmează
proiectul de relocare a puțurilor din zonă. După obținerea avizului din partea
INHGA se va completa documentația de mediu. Studiul de Fezabilitate (a câta
revizie?!?) este transmis și s-au formulat observații. S-au formulat și
observații pe Proiectul Tehnic de Execuție din partea CNAIR.
S-a
realizat și protocolul de colaborare între CNAIR și Administrația Bazinală de
Ape Siret.
Se
estimează ca termen vara anului 2022 (iunie-iulie) pentru lansarea licitației
de execuție a autostrăzii de la Bacău Nord la Pașcani. Vor fi trei loturi iar
termenul estimat de execuție va fi de 30 luni. Cu o matematică simplă și pe
experiențele anterioare de licitații (întârziate!) există riscul ca execuția
ultimului lot din A7 să nu se încadreze integral în PNRR.
𝐈𝐈.
𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚/𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐀𝟕/𝐃𝐗
𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢-𝐒𝐮𝐜𝐞𝐚𝐯𝐚-𝐒𝐢𝐫𝐞𝐭 (𝟏𝟎𝟏 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖-𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎 și 𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎-𝑆𝑖𝑟𝑒𝑡
Etapa de
campanie geofizică are o mobilizare extrem de scăzută și lucrurile tind să
degenereze. CJ Suceava vine în susținerea acestui proiect intenționând să ajute
cu recomandări de subcontractanți pentru a debloca lucrările. Conform
estimărilor CJ Suceava campania de forare este efectuată în procent de doar
13%.
Până nu se
va rezolva și finaliza campania de teren, nu se poate finaliza Studiul de
Fezabilitate și implicit nu se poate estima un calendar pentru obținerea
Acordului de Mediu.
CNAIR a
emis deja o serie de penalități pentru fiecare zi de întârziere. Din punctul
meu de vedere aceste contracte vor avea termene depășite.
𝐈𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟖 𝐔𝐧𝐠𝐡𝐞𝐧𝐢-𝐈𝐚𝐬̦𝐢-𝐓𝐠. 𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭.
𝑎) 𝑝𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝑙𝑎
𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖 (1,1 𝑘𝑚)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate
Procedura
de obtinere a Acordului de Mediu continuă.
La finele
anului trecut a avut loc dezbaterea publică (la care am participat și eu) pe
documentația de mediu. Au fost formulate o serie de observații. Personal am
oferit sugestii și recomandări pentru a accelera obținerea Acordului de Mediu.
Trimestrul
III al anului 2022 este estimat pentru obținerea Acordului de Mediu. Acest
termen poate fi onorat DOAR dacă toate instituțiile publice implicate vor lucra
pro-activ în interesul maturizării, avizării și SUSȚINERII acestui proiect de
infrastructură rutieră majoră.
Ulterior
către finalul anului 2022, dacă se va obține Acordul de Mediu și finaliza
Studiul de Fezabilitate, se va putea lansa licitația de Proiectare+Execuție.
𝑏) 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖-𝐼𝑎𝑠̦𝑖-𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦ (100,14 𝑘𝑚)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Campania de
teren continuă cu studiile geotehnice și topografice. Îmi mențin rezerva că
termenul real al acestui proiect este de minim 2 ani și 6 luni (30 luni) si nu
doar 25 luni!
Avem o mobilizare bună pentru campania geotehnică fiind 3
foreze pe teren.
Campania de
foraje geotehnice este realizată în procent de 60% pe Moțca-Târgu Frumos și de
doar 15% pe Târgu Frumos-Lețcani.
Sunt
rezervat vis-a-vis de termenul de 12 luni – aprilie 2022 pentru finalizarea
Studiului de Fezabilitate. Cu toate acestea, ritmul de lucru este unul mai bun
față de alte loturi de autostradă din Moldova.
𝑐) 𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦-𝑇𝑔. 𝑀𝑢𝑟𝑒𝑠̦ (211 𝑘𝑚)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate
La finele
anului trecut s-a rezolvat situația cu CJ Neamț astfel că s-au obținut toate
Certificatele de Urbanism.
Studiul de
Fezabilitate depus a primit « clasicele » observații cu care proiectantul de pe
acest sector (din păcate!) s-a obișnuit. Studiul geotehnic are o rigoare și
calitate corespunzătoare pe secțiunile incluse în PNRR însă pe zona
inter-capete (Miercurea Nirajului-Leghin) lasă de dorit. S-a suplimentat cu
resurse financiare și logistice din partea antreprenorului pentru a ajunge la
un studiu geotehnic cât mai decent.
Procedurile de mediu pe capete sunt demarate fiind emise
observații. Observațiile vor fi incluse luna aceasta, urmând a fi depusă
documentația actualizată la ANPM. Calendarul pe care l-am agreat în vara anului
2021 în calitate de Secretar de Stat va suferi o corecție (în loc de luna
martie 2022 va fi aprilie 2022 pentru Acord de Mediu pe secțiunile incluse în
PNRR respectiv iulie 2022 pentru secțiunea non-PNRR).
Se
estimează luna iulie 2022 pentru licitația de Proiectare și Execuție a
sectoarelor din PNRR.
𝐈𝐕.
𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟏𝟑 𝐁𝐫𝐚𝐬̦𝐨𝐯-𝐁𝐚𝐜𝐚̆𝐮 (𝟏𝟔𝟓 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Au fost
aprobate temele pentru campania de teren din partea beneficiarului. Cu alte
cuvinte proiectantul poate demara campania geotehnică și arheologică.
Proiectantul (același și/sau în consorțiu ca pe Pașcani-Suceava, Suceava-Siret)
caută colaboratori pentru campania geotehnică. Date fiind aceste sincope și
întârzieri în implementarea proiectului, proiectantul este posibil să solicite
o extensie de timp de 7 luni.
Prin urmare
termenul inițial de finalizare a proiectării autostrăzii A13 prevăzut pentru
anul 2023 cu siguranță va fi depășit.
𝐕. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐓𝐢𝐬̦𝐢𝐭̦𝐚-𝐀𝐥𝐛𝐢𝐭̦𝐚 (𝟏𝟔𝟎 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate
Un proiect
ce nu s-a bucurat de atenția și mediatizarea altor proiecte similare deși
proiectul reprezintă fostul coridor pan-european IX!
Pentru
corecta informare a publicului în Moldova există:
a) 2
coridoare TEN-T principale (Ungheni-Iași-Tg. Neamț-Tg. Mureș-Sebeș și
Ploiești-Focșani-Bacău-Suceava-Siret)
b) 2
coridoare TEN-T secundare (Brașov-Bacău-Sibiu și
Focșani-Tișița-Bârlad-Huși-Albița).
Prin urmare
Tișița-Albița are aceleași "ingrediente" de eligibilitate pt
finanțare europeană precum Brașov-Bacău sau Ploiești-Brașov.
Nu sunt
progrese notabile în legătură cu acest proiect care se pare va fi realizat la
nivel de drum TransRegio!
Ca o
concluzie generală, consider că prin intermediul unui management riguros, al
unei celule de criză dedicate la nivel de CNAIR/MT pentru proiectele
Moldovei/incluse in PNRR și printr-o descentralizare a proiectelor de
infrastructură locală la nivelul administrațiilor locale, se poate accelera si
se pot recupera intârzierile.
Să sperăm
că infrastructura de transport din partea de est a României va cunoaște un
suport și o susținere adecvate pe termen scurt, mediu și lung!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu