miercuri, 12 ianuarie 2022

VARIANTA DE OCOLIRE IAȘI- EST : SOLUȚIE PENTRU SCOATEREA TRAFICULUI DIN ZONA DE SUD A MUNICIPIULUI IAȘI!

Argumentație

Traficul greu înspre/dinspre aglomerarea Iași se desfășoară pe actuala trama stradala existenta, subdimensionata si in total conflict funcțional si contradicție cu conceptul (european) de ocolire a zonelor urbane locuite.

Traficul greu in aglomerarea Iași se desfășoară via DJ 248, DN 28D, DN 24 si DN 28. 

Toate cele 4 drumuri traversează aglomerarea Iași! Acest aspect determina ambuteiaje in trafic, conflict de funcțiuni si riscuri permanente atât pentru participanții la trafic cat si pentru locuitorii riverani drumurilor respective!

1. relația Vaslui-Iași via DJ 248 + V.O. Iași (DN 28D)

Capacitatea portanta a actualul D.J. 248 nu permite preluarea traficului greu la o nivel considerabil astfel ca traficul principal de mărfuri se desfășoară preponderent pe relația unde se asigura (teoretic) tonajul majoritar, respectiv via DN 24.

DJ 248 este folosit de transportatori pentru a evita eventualele controale cu privire la depășirea tonajului. Controale extrem de frecvente pe Vaslui-Iași via DN 24. Relația Vaslui-Iași prin Grajduri si via DN 28D (centura care traversează satele Lunca Cetățuii si Uricani) este una ineficienta datorita conflictelor de trafic cu zona periurbana Iași si implicit a unei viteze medii de deplasare destul de reduse.

Relația Vaslui-Iași via DJ 248 si VO Iași-Vest (centura) este ineficienta deoarece nu preia tot traficul greu. Traficul greu dinspre vama Albita si municipiul Huși nu este "atras" de aceasta relație. 

2. relația Vaslui-Iași via DN 24

Actualul DN 24 reprezintă principala artera a traficului (greu) dinspre Vaslui. Expansiunea teritoriala a municipiului Iași înspre satul Bucium (devenit in timp cartier al orașului) de-a lungul principalul drum național a condus către una dintre cele mai "ancestrale" zone ambuteiate din municipiul Iași. Dezvoltarea imobiliara (haotica) din zona a condus către creșterea mobilității urbane si la un conflict grav de trafic : trafic greu într-o zonă rezidențială formată din locuințe individuale și colective.

3. Relația vama Albita-Iași via DN 28

Traficul greu crescut dinspre cea mai mare vama din estul României către nord-vestul României si implicit vestul României trece inevitabil prin municipiul Iași adăugând (alte) mașini grele si transporturi agabaritice la o trama stradala urbana deja subdimensionata si aglomerata de traficul si mobilitatea locala.

Date fiind explicate cele 3 relații consider ca e nevoie de un adevărat drum ocolitor care sa fie accesibil pentru traficul greu dinspre Vaslui si vama Albita.

Prin urmare propune spre dezbatere următoarea varianta de drum nou pe relația Sud, Sud-Est ce ocolește municipiul Iași: Varianta Ocolitoare Iași-Est!

Propunerea își dorește sa elimine traficul greu de pe șoseaua Bucium si Calea Chișinăului printr-o relație noua, la profil de drum național, cu intersecții denivelate si noduri corespunzătoare.




Avantajele VO Iași-Est:

1) scoaterea totala a traficului greu din municipiul Iași dinspre sud (via Bucium) si est (via Tomești)

2) reducerea poluării in zona Pădurii Bârnova si a municipiului Iași (zona sudica, estica si chiar centrala)

3) reducerea uzurii sistemelor de frânare prin evitarea urcării/coborârii Dealului Bucium

4) traseul V.O Iași-Est ocolește localitățile Poieni, Schitu Duca, Stanca, Osoi, Chicerea, Tomești s.a.m.d.

5) traseul VO Est nu se suprapune peste ariile protejate Natura 2000 cu alte cuvinte Acordul de Mediu pentru a acest obiectiv de infrastructura rutiera poate fi obținut ușor nefiind necesara SEA (Studiu de Evaluare Adecvata). Nu se încalcă OUG 57/2007.

6) pentru materializarea VO Iași-Est nu este nevoie de defrișări

7) VO Iași-Est nu se suprapune cu imobile ce dețin construcții prin urmare nu vor fi demolări

8) viteza de deplasare va fi una crescuta ca urmare a traseului extraurban al V.O. Iași-Est.

9) conectivitate directa cu V.O. Iași-Nord la profil de autostrada - partea a A8!

Provocări administrative si juridice:

a) suprapunerile cu terenurile cu amenajări de îmbunătățiri funciare din lunca Prutului

b) suprapunerile cu investițiile economice de pe u.a.t.-urile tranzitate

c) suprapunerile cu P.U.G. (Plan Urbanistic General)

Din analiza constrângerilor rezultate, V.O. Iași-Est poate suferi modificări locale ale traseului însă ideea generala este de a OCOLI localitățile pentru ca V.O. Iași-Est sa poată fi finanțata din fonduri europene!

Autoritățile locale se pot uni in cadrul unui A.D.I. (Asociație de Dezvoltare Intercomunala) fiind beneficiari direcți ai acestui proiect! 




Provocări tehnice : 

1) un tunel/debleu serios pe 1,5 - 1.8 km de la intersecția DN 24 (localitatea Poiana) spre DN 28

2) studierea geotehnica corespunzătoare a zonei cu densitate crescuta a fragmentarii reliefului dinspre DN 24 spre DN 28. Riscul activării unor procese geomorfologice actuale trebuie cuantificat si bugetat corespunzător. Sunt necesare soluții tehnice adecvate.

Lucrări propuse:

1) 29 km de drum național din care 24 km de drum național nou

2) 5 noduri rutiere cu Autostrada A8, drumurile naționale si județene de pe traseu

2) reabilitarea a 5 km de drum național

3) 2 debleu/tuneluri (1 tunel/debleu de 1,5 km)

4) pod peste CF

5) pod peste Jijia Veche

6) pod peste Jijia/Bahlui

La un cost estimativ de 1,5 milioane de euro per km rezulta 2 * 29 km = 58 mil euro fără a lua in calcul :

1) lucrările de arta (debleu/tunel, poduri, viaducte)

2) exproprierile

3) eventuale relocări de utilități

Spre comparație redau cele 2 profele longitudinale pe actualul relief:

1) DN 24 via Șoseaua Bucium

Panta medie: 2,6 %

Diferența de nivel pozitiva (rampa) : + 312 m

Diferența de nivel negativa (panta) : - 452 m

2) via V.O. Iași-Est

Panta medie: 1,9 %

Diferența de nivel pozitiva (rampa) : + 289 m

Diferența de nivel negativa (panta) : - 433 m

Chiar si cu aceste provocări tehnice, administrative si juridice, necesitatea construirii unei adevărate variante ocolitoare primează! VIATA primează! Fără eliminarea traficului greu din zona Bucium accidente mortale precum cel de săptămâna aceasta vor mai exista!

In concluzie, fără eliminarea traficului greu din municipiul Iași de pe sos. Bucium nu putem discuta de o eventuala reprofilarea a drumului național. Odată eliminat traficul greu, sos. Bucium cu o platformă carosabilă de 11-14 m lățime, poate fi modernizată și reprofilată la un trafic si o mobilitate pe o infrastructura urbana degrevată de transporturi agabaritice, poluante si greoaie!

Prin preluarea DN 24 de către Primăria Iași si având eliminat traficul greu, ulterior putem aplica conceptele si soluțiile din Planul de Mobilitate Urbana Durabila si propune chiar benzi unice pentru transportul public!


Niciun comentariu: