Argumentație
Traficul greu înspre/dinspre
aglomerarea Iași se desfășoară pe actuala trama stradala existenta,
subdimensionata si in total conflict funcțional si contradicție cu conceptul
(european) de ocolire a zonelor urbane locuite.
Traficul greu in
aglomerarea Iași se desfășoară via DJ 248, DN 28D, DN 24 si DN 28.
Toate cele 4
drumuri traversează aglomerarea Iași! Acest aspect determina ambuteiaje in
trafic, conflict de funcțiuni si riscuri permanente atât pentru participanții
la trafic cat si pentru locuitorii riverani drumurilor respective!
1. relația
Vaslui-Iași via DJ 248 + V.O. Iași (DN 28D)
Capacitatea
portanta a actualul D.J. 248 nu permite preluarea traficului greu la o nivel
considerabil astfel ca traficul principal de mărfuri se desfășoară preponderent
pe relația unde se asigura (teoretic) tonajul majoritar, respectiv via DN 24.
DJ 248 este
folosit de transportatori pentru a evita eventualele controale cu privire la depășirea
tonajului. Controale extrem de frecvente pe Vaslui-Iași via DN 24. Relația
Vaslui-Iași prin Grajduri si via DN 28D (centura care traversează satele Lunca Cetățuii
si Uricani) este una ineficienta datorita conflictelor de trafic cu zona
periurbana Iași si implicit a unei viteze medii de deplasare destul de reduse.
Relația Vaslui-Iași
via DJ 248 si VO Iași-Vest (centura) este ineficienta deoarece nu preia tot
traficul greu. Traficul greu dinspre vama Albita si municipiul Huși nu este
"atras" de aceasta relație.
2. relația
Vaslui-Iași via DN 24
Actualul DN 24 reprezintă
principala artera a traficului (greu) dinspre Vaslui. Expansiunea teritoriala a
municipiului Iași înspre satul Bucium (devenit in timp cartier al orașului)
de-a lungul principalul drum național a condus către una dintre cele mai
"ancestrale" zone ambuteiate din municipiul Iași. Dezvoltarea
imobiliara (haotica) din zona a condus către creșterea mobilității urbane si la
un conflict grav de trafic : trafic greu într-o zonă rezidențială formată din
locuințe individuale și colective.
3. Relația vama Albita-Iași via DN 28.
Traficul greu crescut dinspre cea mai mare vama din
estul României către nord-vestul României si implicit vestul României trece
inevitabil prin municipiul Iași adăugând (alte) mașini grele si transporturi
agabaritice la o trama stradala urbana deja subdimensionata si aglomerata de
traficul si mobilitatea locala.
Date fiind
explicate cele 3 relații consider ca e nevoie de un adevărat drum ocolitor care
sa fie accesibil pentru traficul greu dinspre Vaslui si vama Albita.
Prin urmare
propune spre dezbatere următoarea varianta de drum nou pe relația Sud, Sud-Est
ce ocolește municipiul Iași: Varianta Ocolitoare Iași-Est!
Propunerea își dorește
sa elimine traficul greu de pe șoseaua Bucium si Calea Chișinăului printr-o relație
noua, la profil de drum național, cu intersecții denivelate si noduri corespunzătoare.
Avantajele VO Iași-Est:
1) scoaterea
totala a traficului greu din municipiul Iași dinspre sud (via Bucium) si est
(via Tomești)
2) reducerea poluării
in zona Pădurii Bârnova si a municipiului Iași (zona sudica, estica si chiar
centrala)
3) reducerea
uzurii sistemelor de frânare prin evitarea urcării/coborârii Dealului Bucium
4) traseul V.O Iași-Est
ocolește localitățile Poieni, Schitu Duca, Stanca, Osoi, Chicerea, Tomești
s.a.m.d.
5) traseul VO Est
nu se suprapune peste ariile protejate Natura 2000 cu alte cuvinte Acordul de
Mediu pentru a acest obiectiv de infrastructura rutiera poate fi obținut ușor
nefiind necesara SEA (Studiu de Evaluare Adecvata). Nu se încalcă OUG 57/2007.
6) pentru
materializarea VO Iași-Est nu este nevoie de defrișări
7) VO Iași-Est nu
se suprapune cu imobile ce dețin construcții prin urmare nu vor fi demolări
8) viteza de deplasare va fi una crescuta ca
urmare a traseului extraurban al V.O. Iași-Est.
9) conectivitate
directa cu V.O. Iași-Nord la profil de autostrada - partea a A8!
Provocări
administrative si juridice:
a) suprapunerile
cu terenurile cu amenajări de îmbunătățiri funciare din lunca Prutului
b) suprapunerile
cu investițiile economice de pe u.a.t.-urile tranzitate
c) suprapunerile
cu P.U.G. (Plan Urbanistic General)
Din analiza constrângerilor
rezultate, V.O. Iași-Est poate suferi modificări locale ale traseului însă
ideea generala este de a OCOLI localitățile pentru ca V.O. Iași-Est sa poată fi
finanțata din fonduri europene!
Autoritățile
locale se pot uni in cadrul unui A.D.I. (Asociație de Dezvoltare Intercomunala)
fiind beneficiari direcți ai acestui proiect!
Provocări tehnice :
1) un
tunel/debleu serios pe 1,5 - 1.8 km de la intersecția DN 24 (localitatea
Poiana) spre DN 28
2) studierea
geotehnica corespunzătoare a zonei cu densitate crescuta a fragmentarii
reliefului dinspre DN 24 spre DN 28. Riscul activării unor procese
geomorfologice actuale trebuie cuantificat si bugetat corespunzător. Sunt
necesare soluții tehnice adecvate.
Lucrări propuse:
1) 29 km de drum național
din care 24 km de drum național nou
2) 5 noduri
rutiere cu Autostrada A8, drumurile naționale si județene de pe traseu
2) reabilitarea a
5 km de drum național
3) 2 debleu/tuneluri
(1 tunel/debleu de 1,5 km)
4) pod peste CF
5) pod peste
Jijia Veche
6) pod peste
Jijia/Bahlui
La un cost
estimativ de 1,5 milioane de euro per km rezulta 2 * 29 km = 58 mil euro fără a
lua in calcul :
1) lucrările de
arta (debleu/tunel, poduri, viaducte)
2) exproprierile
3) eventuale relocări
de utilități
Spre comparație
redau cele 2 profele longitudinale pe actualul relief:
1) DN 24 via Șoseaua
Bucium
Panta medie: 2,6
%
Diferența de
nivel pozitiva (rampa) : + 312 m
Diferența de
nivel negativa (panta) : - 452 m
2) via V.O. Iași-Est
Panta medie: 1,9
%
Diferența de
nivel pozitiva (rampa) : + 289 m
Diferența de
nivel negativa (panta) : - 433 m
Chiar si cu
aceste provocări tehnice, administrative si juridice, necesitatea construirii
unei adevărate variante ocolitoare primează! VIATA primează! Fără eliminarea
traficului greu din zona Bucium accidente mortale precum cel de săptămâna
aceasta vor mai exista!
In concluzie, fără
eliminarea traficului greu din municipiul Iași de pe sos. Bucium nu putem
discuta de o eventuala reprofilarea a drumului național. Odată eliminat
traficul greu, sos. Bucium cu o platformă carosabilă de 11-14 m lățime, poate fi
modernizată și reprofilată la un trafic si o mobilitate pe o infrastructura urbana
degrevată de transporturi agabaritice, poluante si greoaie!
Prin preluarea DN
24 de către Primăria Iași si având eliminat traficul greu, ulterior putem
aplica conceptele si soluțiile din Planul de Mobilitate Urbana Durabila si
propune chiar benzi unice pentru transportul public!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu