Pe 07.02.2022 după o lungă perioadă de licitație s-a semnat cel mai
dificil (probabil!) sector de autostradă de până acum din România!
Contractul
de proiectare și execuție s-a semnat astăzi cu o asociere de firme din Turcia
(unica ofertantă și singura rămasă în cursă) pentru un tronson de peste 31 de
km lungime între Boița și Cornetu, cu zeci de lucrări de artă (7 tuneluri, 27
de viaducte, 22 de poduri și un ecoduct de peste 200 m lungime).
Contractul
semnat pe o valoare de peste 4,25 mld de lei va include proiectarea (18 luni)
și execuția (50 luni) acestui sector montan de pe Valea Oltului. Licitația a fost cu precalificarea
ofertanților, în faza incipientă depunând oferte mai multe firme, însă ca
urmare a unei documentații tehnice slabe (de ex. studii geotehnice incomplete)
a "rămas în cărți" doar consorțiul de firme din Turcia.
Insuficiența
studierii tehnice a traseului (sancționată încă din 2013 de către un studiu
Jaspers) va pune presiune pe antreprenorul câștigător care va fi nevoit și
obligat să corecteze și să suplimenteze cu studii geotehnice de detaliu pentru
a putea construi durabil acest lot.
Consider că
cele 18 luni nu vor fi de ajuns pentru a "repara" Studiul de
Fezabilitate astfel că asocierea din Turcia va uza de resurse logistice, umane
și financiare considerabile pentru a livra în termenii contractuali.
Din această
situație CNAIR trebuie să învețe și să nu mai repete asemenea experiențe pe un
sector de 3 ori mai greu, dificil și energofag: sectorul montan al autostrăzii
A8!
Fără o
finanțare corespunzătoare a viitoarei licitații de proiectare și execuție pe
cei peste 200 km de la Tg. Mureș la Tg. Neamț, un caiet de sarcini "beton
"(neatacabil și cu riscuri cuantificabile), precum și cu o licitație
accelerată, cea mai importantă porțiune din autostrada A8 riscă să nu se
execute în exercițiul bugetar european 2021-2027!
#monitorizareproiecte
#a8
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu