🚦𝐀𝐔𝐓𝐎𝐒𝐓𝐑𝐀̆𝐙𝐈𝐋𝐄 𝐌𝐎𝐋𝐃𝐎𝐕𝐄𝐈, 𝐈̂𝐍𝐂𝐎𝐓𝐑𝐎? 🚦
Astăzi,
10.02.2022, la CNAIR, în format hibrid a avut loc ședința bilunară la care
participă proiectanții, CNAIR, membrii societății civile și diverși
politicieni.
𝑎) 𝑃𝑙𝑜𝑖𝑒𝑠̦𝑡𝑖-𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢 (63,25 𝑘𝑚)
Stadiu:
Licitație de EXECUȚIE lansată
În
continuare suntem în lunga etapă de evaluare a celor 39 de oferte depuse pentru
cele 3 loturi. Se menține ca termen 22.02.2022 pentru desemnarea
câștigătorilor.
𝑏) 𝐵𝑢𝑧𝑎̆𝑢-𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖 (82,44 𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
Pe
04.02.2022 a fost lansată licitația de execuție pentru 2 loturi din totalul de
4 loturi (lot 1 : 4,6 km între Buzău și Vadu Pașii + lot 4 : 10,94 km între
Mândrești Munteni/DN 23 – Focșani Nord/DN 2). Termenul limită de depunere a
ofertelor: 05.04.2022.
Loturile
2+3 mai lungi se lansează săptămâna aceasta.
Durata
estimativă a contractului de execuție variază de la 20 luni pentru lot 1+4,
respectiv de 26 luni pentru lot 2+3. Valoarea licitației este de 7,26 miliarde
de lei (inclusiv TVA).
𝑐) 𝐹𝑜𝑐𝑠̦𝑎𝑛𝑖-𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢 (96,05 𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
A n-a
variantă (în termeni tehnici revizia 04) a Studiului de Fezabilitate ce a fost
transmisă la finele anului 2021 este incompletă. Astăzi s-a predat revizia 01 a
Proiectului Tehnic. Documentația de mediu corectată și revizuită ce trebuia
depusă în urmă cu 14 zile se depune (în sfârșit!) săptămâna aceasta. Ulterior
într-o manieră extrem de accelerată se poate convoca CTE CNAIR, CTE MT, CIALP
MDRAP, aproba HG de indicatori tehnico-economici și în trimestrul II al anului
2022 se poate lansa licitația de execuție. Estimarea inițială a CNAIR pentru
luna aprilie 2022 se va decala pentru luna mai. Termenul (încă!) se menține în
zona de 'confort' a PNRR-ului.
𝑑) 𝐵𝑎𝑐𝑎̆𝑢-𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖 (77 𝑘𝑚)
Stadiu:
Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
Cel mai
întârziat proiect din A7 inclus în PNRR "beneficiază" de noi
estimări: Studiul de Fezabilitate revizuit de n ori și Proiectul Tehnic
corectat vor fi depuse la CNAIR la jumătatea lunii februarie -estimarea pt
15.02.2022. Documentația de mediu reactualizată se va depune săptămâna această
după ce a fost demarată în septembrie 2021. Deoarece autoritățile avizatoare
sunt familiarizate cu acest proiect, Acordul de Mediu ar trebui obținut mult
mai rapid.
Se menține
estimarea de trimestrul II/III 2022 pentru lansarea licitației de execuție a
autostrăzii de la Bacău Nord la Pașcani. Vor fi trei loturi iar termenul
estimat de execuție va fi de 30 luni. Cu o matematică simplă și pe experiențele
anterioare de licitații (întârziate!) există riscul real ca execuția ultimului
lot din A7 să nu se încadreze integral în PNRR.
𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚/𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐀𝟕/𝐃𝐗 𝐏𝐚𝐬̦𝐜𝐚𝐧𝐢-𝐒𝐮𝐜𝐞𝐚𝐯𝐚-𝐒𝐢𝐫𝐞𝐭 (𝟏𝟎𝟏 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
𝑃𝑎𝑠̦𝑐𝑎𝑛𝑖-𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎 și 𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎-𝑆𝑖𝑟𝑒𝑡
Etapa de
campanie geotehnică are o mobilizare extrem de scăzută și lucrurile tind să
degenereze (3 foreze din 5 pe teren). Suntem la un procent de execuție de sub
30%, cu mult sub procentul asumat de 80% conform graficului.
Până nu se
va realiza campania de teren, nu se poate finaliza Studiul de Fezabilitate și
implicit nu se poate estima un calendar pentru obținerea Acordului de Mediu.
CNAIR emite
deja penalități pentru fiecare zi de întârziere. Studiile de teren sunt atât de
întârziate încât termenele de finalizare a Studiului de Fezabilitate vor fi
depășite cu multe luni. Pe subsectorul Suceava-Siret sunt 0 (zero!) utilaje în
teren pentru campania de forare geotehnică. Termenul de predare al SF-ului
pentru ambele proiecte este/era luna februarie 2022.
𝐈𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟖 𝐔𝐧𝐠𝐡𝐞𝐧𝐢-𝐈𝐚𝐬̦𝐢-𝐓𝐠. 𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭.
𝑎) 𝑝𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝑙𝑎 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖 (1,1 𝑘𝑚)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate
Procedura
de obținere a Acordului de Mediu continuă.
La finele
anului trecut a avut loc dezbaterea publică (la care am participat și eu) pe
documentația de mediu. Au fost formulate o serie de observații. Personal am oferit
sugestii și recomandări pentru a accelera obținerea Acordului de Mediu.
Trimestrul
III al anului 2022 este estimat pentru obținerea Acordului de Mediu. Acest
termen poate fi onorat DOAR dacă toate instituțiile publice implicate vor lucra
pro-activ în interesul maturizării, avizării și SUSȚINERII acestui proiect de
infrastructură rutieră majoră.
Ulterior
către finalul anului 2022, dacă se va obține Acordul de Mediu și finaliza
Studiul de Fezabilitate, se va putea lansa licitația de Proiectare+Execuție.
𝑏)
𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖-𝐼𝑎𝑠̦𝑖-𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦ (100,14 𝑘𝑚)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Campania de
teren continuă cu studiile geotehnice și topografice. Mobilizare încă este bună
pentru campania geotehnică fiind prezente 4 utilaje de forare (cu 1 foreză mai
puțin față de acum 2 săptămâni) pe zona Moțca-Târgu Frumos (peste 80% grad de
execuție). Pe sectorul Târgu-Frumos-Lețcani campania de forare a fost oprită în
zona Podu Iloaiei până se vor armoniza ”recomandările” Jaspers cu alternativele
de traseu propuse din Analiza Multicriterială 1. Săptămâna viitoare se
estimează că vom avea AMC1 (Analiza MultiCriterială1) finalizată pe zona
Moțca-Podu Iloaiei. Aceste întârzieri în AMC 1 deja produc efecte!
Din păcate
am avut dreptate când am afirmat că "Îmi mențin rezerva că termenul real
al acestui proiect este de minim 2 ani și 6 luni (30 luni) si nu doar 25
luni!"
Astăzi
CNAIR a confirmat că proiectul este întârziat cu 5 (cinci!) luni!
Sunt
rezervat vis-a-vis de termenul de 12 luni – aprilie 2022 - pentru finalizarea
Studiului de Fezabilitate. Cu toate acestea, ritmul de lucru pe campania de
teren este unul mult mai bun față de alte loturi de autostradă din Moldova.
𝑐) 𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦-𝑇𝑔. 𝑀𝑢𝑟𝑒𝑠̦ (211 𝑘𝑚)
Tip Licitație:
Studiu de Fezabilitate
Studiul de
Fezabilitate depus a primit « clasicele » observații cu care proiectantul de pe
acest sector (din păcate!) s-a obișnuit. Se « așteaptă » revizia 04. Studiul
geotehnic are o rigoare și calitate corespunzătoare pe secțiunile incluse în
PNRR însă pe zona inter-capete (Miercurea Nirajului-Leghin) lasă de dorit. Se
estimează predarea pe etape, în săptămânile următoare, a unor studii geotehnice
de o rigoare decentă.
Procedurile
de mediu pe capete sunt (re)demarate prin depunerea documentației actualizate
la APM-urile din teritoriu precum și la ANPM (delegare de atribuții de la APM
Neamț). Conform propriului calendar
(https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/10216022187427323) sper să mă
înșel și să avem Acord de Mediu mai devreme de iunie-iulie 2022. Sub rezervare
obținerii Acordului de Mediu în timp util, încă se menține estimarea de iulie
2022 pentru licitația de Proiectare și Execuție a sectoarelor din PNRR.
𝐈𝐕. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟏𝟑 𝐁𝐫𝐚𝐬̦𝐨𝐯-𝐁𝐚𝐜𝐚̆𝐮 (𝟏𝟔𝟓 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Sunt
obținute Certificate de Urbanism din cele 3 județe traversate de autostradă.
Au fost
aprobate temele pentru campania de teren din partea beneficiarului. Cu alte
cuvinte proiectantul poate demara campania geotehnică și arheologică.
Proiectantul din păcate nu a înregistrat progrese pentru demararea campaniei
geotehnice, căutând colaboratori pentru foraje. Ca urmare a unui adițional
aprobat (extensie de timp de 4 luni), termenul inițial de finalizare a
proiectării autostrăzii A13 prevăzut pentru anul 2023 cu siguranță va fi
depășit. Cu minim 4 luni.
𝐕. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐓𝐢𝐬̦𝐢𝐭̦𝐚-𝐀𝐥𝐛𝐢𝐭̦𝐚 (𝟏𝟔𝟎 𝐤𝐦)
Tip
Licitație: Studiu de Fezabilitate
Un proiect
ce nu s-a bucurat de atenția și mediatizarea altor proiecte similare deși
proiectul reprezintă fostul coridor pan-european IX!
Pentru
corecta informare a publicului în Moldova există:
a) 2
coridoare TEN-T principale (Ungheni-Iași-Tg. Neamț-Tg. Mureș-Sebeș și Giurgiu-București-Ploiești-Focșani-Bacău-Suceava-Siret)
b) 2
coridoare TEN-T secundare (Brașov-Bacău-Sibiu și
Focșani-Tișița-Bârlad-Huși-Albița).
Prin urmare
Tișița-Albița are aceleași "ingrediente" de eligibilitate pt
finanțare europeană precum Brașov-Bacău sau Ploiești-Brașov.
NU AVEM
NICIUN PROGRES în legătură cu acest proiect care se pare va fi realizat la
nivel de drum TransRegio = va fi ÎNGROPAT!
Ca o
concluzie generală, consider că prin intermediul unui management riguros, al
unei celule de criză dedicate la nivel de CNAIR/MT pentru proiectele
Moldovei/incluse in PNRR și printr-o descentralizare a proiectelor de
infrastructură locală la nivelul administrațiilor locale, se poate accelera si
se pot recupera întârzierile.
Să sperăm
că infrastructura de transport din partea de est a României va cunoaște un
suport și o susținere adecvate pe termen scurt, mediu și lung!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu