Din păcate sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamt consemnează
oficial o întârziere de minim 𝟲 𝗹𝘂𝗻𝗶
de zile. Cel de-al doilea
termen de finalizare a SF-ului este 𝟮𝟯.𝟭𝟭.𝟮𝟬𝟮𝟮. Inițial SF-ul trebuia finalizat în
𝗺𝗮𝗶 𝟮𝟬𝟮𝟮 și s-a amânat pentru sfârșitul
lunii 𝗮𝘂𝗴𝘂𝘀𝘁 𝟮𝟬𝟮𝟮. Acum consemnăm cea de-a 2-a
întârziere a contractului și o nouă promisiune : 𝟮𝟯.𝟭𝟭.𝟮𝟬𝟮𝟮.
Scurt istoric sector Ungheni-Iași-Tg. Neamț:
1. Caiet de Sarcini (CdS) conceput în 2020.
În calitate
de consilier onorific (neplătit) al Ministerului Transporturilor am completat
CdS alături de specialiștii din CNAIR pentru a se studia legătura cu Aeroportul
Iași și Spitalul Regional de Urgențe Iași în cadrul contractului de proiectare
pentru A8. Aceste chestiuni elementare lipseau inițial.
2. Licitație lansată - 1 sep 2020
3. Desemnare câștigător - 19 martie 2020
4. Atribuire contract - 22 aprilie 2021 (în
timpul mandatului USR de la Ministerul Transporturilor)
5. Eliberare Ordin de Începere Lucrări - 07 mai
2021
Precizez faptul că în perioada aprilie-septembrie 2021, în calitate de secretar de stat în Ministerul Transporturilor susținut de USR Iași, proiectarea A8 avansa într-o manieră accelerată și durabilă.
Eforturile
conjugate, realizate în perioada mai sus menționată, tind să fie de prisos din
moment ce în anul 2022 sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț a mers cu frâna de mâna
trasă și se află într-un blocaj adunând luni de întârziere.
Deși am
atenționat periodic, am reacționat constructiv oferind inclusiv soluții pentru
accelerarea A8, în luna octombrie se implinește 1 an de zile (12 luni!) de la
demararea stabilirii variantelor de traseu și nici acum ieșenii nu cunosc
traseul autostrăzii A8 pe zona Podu Iloaiei-Lețcani-Iași-Golăiești.
Din
estimările mele, întârzierile sunt mult mai mari! Din moment ce nu avem un
traseu clar și asumat, implicit nu s-au putut demara și finaliza studiile în
teren care includ:
a) studiu geotehnic
b) studiu hidrologic, hidrogeologic
c) raport de diagnostic arhelogic preliminar
d) studiu pedologic
e) studii privind ocupare terenului-Exproprieri
f) utilități
ș.a.m.d.
Discuțiile interminabile cu Jaspers, un beneficiar 'timid',
un proiectant 'ezitant', autorități publice indiferente și o necunoaștere
(chiar ignorare) a realității teritoriale din regiunea noastră au contribuit la
aceste întârzieri.
Soluțiile
(pe care le-am spus către finalul lui 2021 și repetat periodic în 2022)
implică:
1. colaborare interinstituțională și
transpartinică
2. cooptarea ONG-urilor de specialitate în
domeniul infrastructurii de transport într-un Grup de Lucru Activ
3. prezentarea CORECTĂ și NETRUNCHIATĂ a
realității teritoriale și geopolitice din estul României către CNAIR+JASPERS cu
deosebită atenție privind:
a)
contextul transfrontalier favorabil colaborării între RO-MD
b) politica
TEN-T extinsă din partea CE către MD și UKR. info aici: https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/pfbid0yA3WMa31WrcYSjB7DF7cERYxRqQ2zZFccWDk4SDPz9QZR8kaXnTF7bFokZ8Ew1Rl
c) o zonă
metropolitană Iași dinamică economic și în expansiune urbanistică
d)
eforturile financiare și politice ale MD pentru finanțarea autostrăzii
Ungheni-Chișinău-Odesa. Info aici: https://gov.md/sites/default/files/document/attachments/subiect-05-nu-470-midr-2022.pdf?fbclid=IwAR0jQqpXf67tL-78Sh0qRXowVXXiHVFlfpU8qG6KOud6we_BpfX4NIisWhc (pagina 4/6)
4. atragerea europarlamentarilor români în
Grupul de Lucru pentru a promova și face lobby în cadrul comisiilor de
specialitate din PE cu privire la necesitatea construirii A8 în integralitatea
sa pe Ungheni-Iași-Tg. Neamț
5. maturizarea proiectării conform propunerii
de aici (înaintată către consilier ministru în mai 2022). Info aici - https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/pfbid0FC2hZVKU29nZLbMdGkqkL3fE2biu8ePdER8iTzhzoWVEKGru26i8ZpVhtMqQ2ds5l
6. asumarea oficială din partea GOV RO că A8 va
fi construită până în 2030 indiferent de costuri, traseu și profil de drum
Pentru
susținerea constructivă a A8, ofer CNAIR și JASPERS o perspectivă diacronică
asupra evoluției și dinamicii fondului locativ din unitățile
administrativ-teritoriale traversate de alternativele de traseu ale autostrăzii
A8 în aglomerarea Iași!
Legendă
acronime :
CdS - Caiet
de Sarcini
CE -
Comisia Europeană
SF - Studiu
de Fezabilitate
MD - Moldova
UKR - Ucraina
ONG - Organizatii Non-Guvernamentale
PE - Parlament European
GOV RO - Guvernul României
A8 - Autostrada A8 Ungheni-Iași-Tg. Mureș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu