luni, 3 octombrie 2022

𝗜̂𝗻𝘁𝗮̂𝗿𝘇𝗶𝗲𝗿𝗶 𝗰𝗿𝗼𝗻𝗶𝗰𝗲 𝗽𝗲 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗔𝟴 - 𝘀𝗲𝗰𝘁𝗼𝗿𝘂𝗹 𝗨𝗻𝗴𝗵𝗲𝗻𝗶-𝗜𝗮𝘀𝗶-𝗧𝗴. 𝗡𝗲𝗮𝗺𝘁̦!

 

Din păcate sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamt consemnează oficial o întârziere de minim 𝟲 𝗹𝘂𝗻𝗶 de zile. Cel de-al doilea termen de finalizare a SF-ului este 𝟮𝟯.𝟭𝟭.𝟮𝟬𝟮𝟮. Inițial SF-ul trebuia finalizat în 𝗺𝗮𝗶 𝟮𝟬𝟮𝟮 și s-a amânat pentru sfârșitul lunii 𝗮𝘂𝗴𝘂𝘀𝘁 𝟮𝟬𝟮𝟮. Acum consemnăm cea de-a 2-a întârziere a contractului și o nouă promisiune : 𝟮𝟯.𝟭𝟭.𝟮𝟬𝟮𝟮.

Scurt istoric sector Ungheni-Iași-Tg. Neamț:

1. Caiet de Sarcini (CdS) conceput în 2020.

În calitate de consilier onorific (neplătit) al Ministerului Transporturilor am completat CdS alături de specialiștii din CNAIR pentru a se studia legătura cu Aeroportul Iași și Spitalul Regional de Urgențe Iași în cadrul contractului de proiectare pentru A8. Aceste chestiuni elementare lipseau inițial.

2. Licitație lansată - 1 sep 2020

3. Desemnare câștigător - 19 martie 2020

4. Atribuire contract - 22 aprilie 2021 (în timpul mandatului USR de la Ministerul Transporturilor)

5. Eliberare Ordin de Începere Lucrări - 07 mai 2021


Precizez faptul că în perioada aprilie-septembrie 2021, în calitate de secretar de stat în Ministerul Transporturilor susținut de USR Iași, proiectarea A8 avansa într-o manieră accelerată și durabilă.

Eforturile conjugate, realizate în perioada mai sus menționată, tind să fie de prisos din moment ce în anul 2022 sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț a mers cu frâna de mâna trasă și se află într-un blocaj adunând luni de întârziere.

Deși am atenționat periodic, am reacționat constructiv oferind inclusiv soluții pentru accelerarea A8, în luna octombrie se implinește 1 an de zile (12 luni!) de la demararea stabilirii variantelor de traseu și nici acum ieșenii nu cunosc traseul autostrăzii A8 pe zona Podu Iloaiei-Lețcani-Iași-Golăiești.

Din estimările mele, întârzierile sunt mult mai mari! Din moment ce nu avem un traseu clar și asumat, implicit nu s-au putut demara și finaliza studiile în teren care includ:

a) studiu geotehnic

b) studiu hidrologic, hidrogeologic

c) raport de diagnostic arhelogic preliminar

d) studiu pedologic

e) studii privind ocupare terenului-Exproprieri

f) utilități

ș.a.m.d.

Discuțiile interminabile cu Jaspers, un beneficiar 'timid', un proiectant 'ezitant', autorități publice indiferente și o necunoaștere (chiar ignorare) a realității teritoriale din regiunea noastră au contribuit la aceste întârzieri.

Soluțiile (pe care le-am spus către finalul lui 2021 și repetat periodic în 2022) implică:

1. colaborare interinstituțională și transpartinică

2. cooptarea ONG-urilor de specialitate în domeniul infrastructurii de transport într-un Grup de Lucru Activ

3. prezentarea CORECTĂ și NETRUNCHIATĂ a realității teritoriale și geopolitice din estul României către CNAIR+JASPERS cu deosebită atenție privind:

a) contextul transfrontalier favorabil colaborării între RO-MD

b) politica TEN-T extinsă din partea CE către MD și UKR. info aici: https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/pfbid0yA3WMa31WrcYSjB7DF7cERYxRqQ2zZFccWDk4SDPz9QZR8kaXnTF7bFokZ8Ew1Rl

c) o zonă metropolitană Iași dinamică economic și în expansiune urbanistică

d) eforturile financiare și politice ale MD pentru finanțarea autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa. Info aici: https://gov.md/sites/default/files/document/attachments/subiect-05-nu-470-midr-2022.pdf?fbclid=IwAR0jQqpXf67tL-78Sh0qRXowVXXiHVFlfpU8qG6KOud6we_BpfX4NIisWhc (pagina 4/6)



4. atragerea europarlamentarilor români în Grupul de Lucru pentru a promova și face lobby în cadrul comisiilor de specialitate din PE cu privire la necesitatea construirii A8 în integralitatea sa pe Ungheni-Iași-Tg. Neamț

5. maturizarea proiectării conform propunerii de aici (înaintată către consilier ministru în mai 2022). Info aici - https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/pfbid0FC2hZVKU29nZLbMdGkqkL3fE2biu8ePdER8iTzhzoWVEKGru26i8ZpVhtMqQ2ds5l

6. asumarea oficială din partea GOV RO că A8 va fi construită până în 2030 indiferent de costuri, traseu și profil de drum

Pentru susținerea constructivă a A8, ofer CNAIR și JASPERS o perspectivă diacronică asupra evoluției și dinamicii fondului locativ din unitățile administrativ-teritoriale traversate de alternativele de traseu ale autostrăzii A8 în aglomerarea Iași!





Legendă acronime :

CdS - Caiet de Sarcini

CE - Comisia Europeană

SF - Studiu de Fezabilitate

MD - Moldova

UKR - Ucraina

ONG - Organizatii Non-Guvernamentale

PE - Parlament European

GOV RO - Guvernul României

A8 - Autostrada A8 Ungheni-Iași-Tg. Mureș


Niciun comentariu: