marți, 21 iunie 2022

𝗔𝗨𝗧𝗢𝗦𝗧𝗥𝗔𝗗𝗔 𝗔𝟴 𝗘𝗦𝗧𝗘 𝗜𝗥𝗘𝗩𝗘𝗥𝗦𝗜𝗕𝗜𝗟𝗔̆! 𝗔𝗨𝗧𝗢𝗦𝗧𝗥𝗔𝗗𝗔 𝗔𝟭𝟯... 𝗜̂𝗡𝗖𝗢𝗧𝗥𝗢?

Recent, la ședința de progres de la CNAIR la care particip de ani de zile proiectantul de pe A13 a informat oficial că intenționează să rezilieze contractul de proiectare! Motivul: imposibilitatea acoperirii costurilor cu studiile geotehnice. Din păcate condițiile date nu favorizează continuarea acestui proiect! Cu alte cuvinte, Autostrada A13 Bacău-Brașov a primit un duș rece dar 'sănătos' proiectului!



Din păcate Autostrada A13 se înscrie în lista de proiecte subfinanțate și lansate cu mare fast (din partea clasei politice din zona Bacăului). Am explicat cu argumente subfinanțarea cronică a autostrăzilor într-o postare publică în decembrie 2020 (https://www.facebook.com/covasnianu.adrian/posts/10214105167543024). Valoarea proiectării A13 este de 0,33% din valoarea de investiție față de un minim de 3% conform BEI. 

Menționez că nu voi relua argumentele și comparația A13 versus A8 deoarece am detaliat și închis acest subiect în februarie 2020 într-o analiză în cadrul MVA în favoarea Autostrăzii Unirii (detalii aici - https://moldovavreaautostrada.ro/wp-content/uploads/2020/02/Analiza-A-8-versus-A-13.pdf


Deși am fost 'certat' periodic de fostul ministru al transporturilor din Bacău și catalogat (de către presa băcăuană) 'lobby-ist ieșean' îmi mențin argumentele exprimate în 2018 și în 2022 vis-a-vis de ordinea și prioritățile infrastructurale ale Moldovei. Autostrada A13 este o autostradă importantă pentru Moldova și completează alături de Drumul Expres Tișița-Albița caroiajul de autostrăzi principale reprezentate de A7 și A8.




În această postare voi identifica argumentele favorabile acestui proiect și posibile scenarii pentru continuarea lucrărilor la autostrada A13.

"Coordonatele" acestui proiect:

1) Autostrada A13 face parte din coridorul de transport secundar (TEN-T Comprehensive) cu termen de implementare anul 2050 (deziderat european)

2) A13 se află în MPGT și implicit Planul Investițional 2021-2030 (denumită Autostrada Carpatia) deci este o prioritate pentru România

3) A13 (inclusiv bypass Brașov Nord) este inclusă în strategia de finanțare a POT 2021-2027

4) A13 are un cost estimat de 2,8 mld euro = cost per km de 14,8 mil euro

5) Procedura de obținere a Acordului de Mediu este similară cu alte proiecte deoarece impactează situri Natura 2000 și rezervații naturale

Chiar dacă SF-ul este imatur (0% stadiu fizic) și nu au fost demarate campaniile geotehnice pe A13 avem 'ceva', respectiv:

a) traseul 'familiarizat' și (parțial) armonizat cu autoritățile locale

b) Certificate de Urbanism obținute de la CJ BV, CV, BC

c) traseul definitivat, agreat de Jaspers și avizat de CNAIR 

d) se cunoaște necesarul de foraje geotehnice, lucrări de artă (km de tunele, număr de poduri, viaducte, parcări de scurtă durată, centre de întreținere)

Variante/soluții de lucru:

Varianta 1: Continuarea contractului actual și amendarea cu un Act Adițional + Invocarea Ordonanței cu actualizarea prețurilor pentru a sectoriza proiectul și a livra măcar porțiunile mai ușoare:

a) fazarea A13 în 3 loturi respectiv Brașov-Tg. Secuiesc, Tg. Secuiesc-Onești și Onești-Răcăciuni (joncțiune A7)

b) reobținere Certificate de Urbanism pe 3 secțiuni pt Acord de Mediu compus din 3 bucăți

c) Realizarea campaniilor de teren pe porțiunile mai ușoare unde și costurile de execuție pentru proiectant sunt (mai) suportabile

d) fazare finanțare execuție din POT 1 2021-2027 + POT 2 2028-2034

e) recepționarea SF+PTh pe loturi

f) lansare Execuție pe loturi cu precalificarea ofertanților

Varianta 2: Închiderea SF/reziliere contract actual și reluarea licitației pe Fidic galben (Reactualizare SF)

a) Lansare urgentă a noii licitații cu valoare apropiată de realitatea din teren (traseu cunoscut, numărul de foraje necesare identificate, lungime tunele cunoscute etc.)

b) implementarea A13 Brașov-Bacău într-o manieră fazată

c) lansare licitație de Proiectare + Execuție cu un SF corect

Varianta 3: Preluare SF + Finalizare + avizare SF in regie proprie de către CNAIR

a) Acceptare reziliere contract după identificarea tuturor riscurilor

b) Continuare campanii geotehnice by CNAIR (sarcină grea dar nu imposibilă)

c) Lansare urgentă a noii licitații cu valoare apropiată de realitățile din teren (se știe traseul, numărul de foraje necesare, lungime tunele etc.) cu precalificarea ofertanților

d) după finalizare SF se poate lansa licitația de Proiectare + Execuție

Consider că o regiune se poate dezvolta echitabil doar în contextul în care infrastructura se implementează cu proiecte mature și predictibile și respectând totodată prioritățile europene!

#AutostradaA13BrașovBacău

#MoldovaVreaAutostradă 



Niciun comentariu: